Mijn kleuter praat niet in de klas (4 jaar)

21 oktober 2013
thema_school 4 tot 12 praten basisschool home Nathalie van Thiel schooladvies

Mijn kleuter praat niet in de klas (4 jaar)



Mijn zoontje (4) zit nu 7 weken op de basisschool. Hij is wel gewend, maar hij durft niet tegen de juffrouw of andere kinderen te praten. Hij lacht dan alleen maar. Of als ze mogen spelen, speelt hij meestal alleen. Hij heeft als baby veel problemen gehad met zijn oren en ze hebben hem daar pas laat aan geholpen. Hij is heel vaak in het ziekenhuis geweest. Ik denk dat hij daarvan een trauma heeft opgelopen en het nu langer duurt met alles.

Ze hebben nu tegen mij gezegd dat hij niet mee kan op de basisschool, terwijl ik zelf denk: laat hem eerst eens wennen. Mijn vraag is: hoe kan ik hem stimuleren iets tegen zijn klasgenootjes te zeggen of bijvoorbeeld tegen mij te vertellen wat hij de hele dag gedaan heeft. Hij zegt dan alleen ‘heb buiten gespeeld’. Ik hoop dat je me nog tips kunt geven.

Nathalie van Thiel, leerkracht en J/M schoolcoach:
Je verhaal roept een aantal vragen bij me op:
- Hoe lang heeft je zoontje gehoorproblemen gehad? Een kind dat voor zijn vierde enige tijd slecht hoort, kan natuurlijk een achterstand in de taalontwikkeling oplopen. In de eerste 4 levensjaren leert een kind een enorme schat aan nieuwe woorden en gaat deze ook steeds meer gebruiken. Wanneer een kind slecht hoort, raakt deze ontwikkeling verstoord.
- Wanneer is het gehoor van jouw zoon voor het laatst getest? Het is belangrijk om er heel zeker van te zijn dat hij inmiddels goed hoort en geen vocht meer achter zijn trommelvlies heeft bijvoorbeeld. Wanneer je twijfelt, ga dan in ieder geval even naar de huisarts!
- Is je zoontje in het dagelijks leven ook een verlegen typje? Waarschijnlijk wil hij dan gewoon de kat uit de boom kijken. De gang naar de basisschool is een grote verandering; allemaal nieuwe kindjes en een juf die steeds maar opdrachten geeft. Als je dan even buiten mag spelen, is het fijn om rust te hebben en alleen te spelen.
- Niet durven praten kan een manier zijn om met verlegenheid om te gaan. Geef je zoon de tijd. Hij is tenslotte pas net op school. Bespreek dit wel met de leerkracht, want zij kan proberen hem op zijn gemak te stellen en het contact met klasgenootjes te stimuleren.
- Heb je de indruk dat je zoontje lijdt onder deze situatie? Dan is het verstandig om de vraag bij de IB’er te leggen. Vraag een gesprek met haar aan en informeer naar wat de school kan doen om jouw zoon uit zijn isolement te krijgen. Na zeven weken is het veel te vroeg om de moed op te geven!

Het is niet verstandig om aan een jong kind te vragen ‘wat hij de hele dag heeft gedaan’. Dat kan een kind op deze leeftijd namelijk helemaal niet vertellen. Beter kun je gerichter vragen stellen:
- Wat heb je gedaan bij het buiten spelen? Was het leuk? Heb je nog ergens mee gespeeld? Waar zou je graag mee gaan spelen? Geef je zoon eens een klein opdrachtje: ‘Probeer eens naar een plek te gaan waar kinderen iets aan het spelen zijn wat jij ook wel zou willen doen.’ Laat hem niet ‘ vragen’ of hij mee mag doen, maar adviseer hem gewoon aan te sluiten. Dit voorkomt teleurstellingen. Beter is: ‘Ik doe mee.’
- Heeft de juffrouw een liedje gezongen? Kende je dat liedje al?
- Ken je al een paar namen van kindjes in je klas? Is er een aardig kindje bij? Je zou tegen hem kunnen zeggen: ‘Let eens op wat dat kindje doet tijdens het buitenspelen.’
- Wanneer je zijn lunchtas leegmaakt, kun je vragen hoe de lunch was en wat andere kindjes bij zich hadden. Naast wie zat je te eten? Is dat een aardig kindje?
- Je kunt ook vragen naar de werklessen; heb je al eens in de bouwhoek mogen spelen ? Of vraag eens welke kinderen hetzelfde werkje deden als hij.

Deze vragen zijn beter te overzien voor kinderen. Hoor je kind niet op een dag helemaal uit, maar probeer gewoon samen een beetje over school te kletsen. Zo kom je erachter hoe jouw zoon de dag beleefd heeft. Misschien kun je later eens voorstellen om een speelafspraak te maken met iemand die hij nu kent.

Ook de leerkracht kan helpen om je zoon zijn weg te laten vinden bij het buitenspelen. Vraag eens wat zij zou kunnen doen om te zorgen dat hij wat minder alleen speelt.

Maar let op: er zijn ook kinderen die graag alleen spelen en die zich daar ook echt prima bij voelen. Om je kind te kunnen helpen, is het belangrijk dat je weet waar het mee te maken heeft. Wanneer je het als ouder toch problematisch vindt, kun je het kind laten onderzoeken. Het kan ook zijn dat je zoon op een ander ontwikkelingsniveau zit dan zijn leeftijdgenootjes. Een goede psychologische test kan dat inzicht verschaffen. Op dit moment lijkt me dat echter nog erg vroeg.

Nathalie van Thiel

Over Nathalie

J/M’s schoolcoach Nathalie van Thiel is leerkracht basisonderwijs en moeder van vier kinderen (17, 14, 13 en 8 jaar). Ze beantwoordt wekelijks lezersvragen op de site over alles wat met onderwijs en school te maken heeft.

Heb je een vraag?
Stuur hem naar: schooladvies@jmouders.nl.

Alle vragen worden anoniem behandeld, voel je dus vrij elk probleem of vraag voor te leggen.





Door Nathalie van Thiel / 21 oktober 2013 / ()

School

 



Alle onderwerpen over school

43 artikelen voor categorie 'thema_school, kernstuk'
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z


Zoeken


Geef je mening

Groente eten: geef jij je kind het goede voorbeeld?

Groente eten: geef jij je kind het goede voorbeeld?

Nou, uh, nee, eigenlijk niet…

Nee, en daar doe ik ook niet moeilijk over

Ja, ik haal die 2 ons per dag

Ja, maar ik moet me ertoe zetten

Blijf gratis op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws en speciale aanbiedingen van J/M in onze wekelijkse digitale nieuwsbrief.

Volg ons ook op

Volg ons op FacebookVolg ons op TwitterVolg ons op YouTube