Zoeken

×

Dik maar wel hip

Dik maar wel hip

Een op de negen kinderen is te dik. Dat aantal zal vermoedelijk alleen nog maar toenemen. Een gat in de markt dus voor kledingfabrikanten. Waarom is er dan nog zo weinig leuke kleding voor mollige kinderen te koop?

Terwijl Sire hard zijn best doet meer aandacht te vestigen op de bestrijding van overgewicht bij kinderen, zag het Deense kledingmerk Claire en Brubaker een aantal jaren geleden al brood in de dikke jeugd. ‘Je kunt wel wachten tot ze allemaal weer mager zijn, maar zo werkt het niet. Ook dikke kinderen willen hippe kleding.’

Erik de Waal is salesmanager kindermode van Claire Group Nederland, een tak van Claire en Brubaker. Hij levert sinds drieënhalf jaar de collectie PLUS fit: kleding voor kinderen met een maatje meer. De kleding is verkrijgbaar in de maten 128-176. De eerste paar jaar liep Nederland mee op de Deense collectie. Maar sinds een jaar is de vraag enorm gestegen en werd de collectie uitgebreid, waardoor Nederland een eigen lijn heeft. Het afgelopen seizoen zag Claire Group de verkoop van die kledinglijn met 50 procent stijgen.

De Waal: ‘Ouders met dikke kinderen zijn vaak wanhopig. Laatst sprak ik een moeder die bijna in tranen was omdat ze echt niet meer wist wat ze haar kinderen moest aantrekken. Ik heb een aantal verkooppunten bij haar in de buurt genoemd waar ze erg blij mee was.’

Volgens De Waal heeft de groeiende vraag naar grote kinderkleding niet alleen met de toename van het aantal dikke kinderen te maken. Ook de heersende mode speelt een rol. ‘De mode voor zowel jongens als meisjes is strak. Meisjes willen strakke broeken en shirts, maar ook jongens willen strakke vestjes. Voorheen moesten kinderen met overgewicht een aantal maten groter nemen om er in de breedte in te passen, maar dan hing het kruis te laag of waren de pijpen te lang. Na het inkorten en aanpassen van het kledingstuk bleef er uiteindelijk weinig van de hippe spijkerbroek over. Wij maken daarom dezelfde mode als voor slanke kinderen, maar dan breder.’

Vijf breedtes per maat

Kinderkleding voor een maatje meer dus. En dat is ook precies wat het is, volgens Karien Warmerdam, eigenaresse van kinderkledingwinkel Youth Jeugdmode. Zij vindt dat er te weinig kleding gemaakt wordt voor écht dikke kinderen. ‘Merken zoals Claire pretenderen kleding voor kinderen met overgewicht te maken, maar het past alleen kinderen met één maatje meer, niet met twee maatjes meer. Kleding van Claire is in de taille maximaal vier centimeter ruimer. Kinderen die dat passen, kun je niet eens flink stevig noemen. Een dik kind heeft echt tien tot vijftien centimeter extra ruimte in de taille nodig.’

Karien Warmerdam opende in april 2001 samen met Rianne van de Meulenreek de winkel Youth Jeugdmode in Geffen. Omdat het duo merkte dat dikke kinderen het liefst naar een gewone winkel gaan waar ook grote maten verkocht worden, verkopen ze naast de grote maten ook doorsnee maten. ‘We wilden bewust geen speciaalzaak, want het is niet de bedoeling dat dikke kinderen zich anders voelen. Maar inmiddels merken we dat de grote maten veel beter verkopen waardoor we de verkoop van de gewone maten moeten afbouwen en langzamerhand toch een speciaalzaak worden.’

Voor de opening hield het tweetal een enquête waaruit bleek dat er behoefte was aan verschillende breedtematen. Zo hangen er in de winkel nu vijf verschillende breedtes per maat. Warmerdam verkoopt kleding waar op dit moment vraag naar is, maar dan wat groter. Zo verkoopt Youth sinds een jaar ook communiekleding voor kinderen met overgewicht. Toch is het soms lastig om precies aan de vraag van de kinderen te voldoen. Warmerdam: ‘Meisjes willen bijvoorbeeld graag korte shirtjes, maar met een dikke buik staat dat gewoon niet. We maken dus wel strakke shirtjes, maar geen korte. Ouders willen toch dat hun kind er netjes bijloopt.’

Veel vraag, weinig aanbod

Warmerdam vindt dat Nederlandse merken zich te weinig aantrekken van de dikker wordende kinderen. ‘Toen wij de winkel openden, hebben we alle bekende merken benaderd om te vragen of ze een collectie voor dikke kinderen wilden leveren, maar niemand durfde eraan te beginnen. Daarom zijn wij noodgedwongen zelf gaan ontwerpen en hebben het merk Spoonk gelanceerd. Daarnaast verkopen we kleding van Claire en El Top. Als er een merk komt dat een kledinglijn voor echt dikke kinderen wil leveren, zijn wij de eerste afnemers. Onze bedoeling was namelijk alleen de inkoop en verkoop te regelen. Ontwerpen hoorde niet bij het plan.’

Carolien Pouw, voormalig eigenaresse van C-So kidsfashion, moest ook noodgedwongen zelf gaan ontwerpen. ‘Ik ben ermee gestopt, maar niet omdat de kleding niet goed liep. Ik kon de vraag naar kinderkleding in grote maten juist niet meer aan. De laatste periode zat ik zeventig uur per week te naaien.’

Aangezien een op de negen jongeren te dik is en dit aantal in de toekomst alleen nog maar groter zal worden, lijkt een grote maten-kinderkledinglijn een gat in de markt. Toch is er nog steeds geen enkel merk dat zo’n lijn verkoopt. Zelfs Mexx, een van de grootste leveranciers van kindermode in Nederland, heeft geen collectie voor mollige kinderen. Dennis Goebel, productmarketeer van Mexx jeugd: ‘We zijn op dit moment bezig met broeken voor dikke kinderen en dan met name voor jongens, omdat daar meer vraag naar is. Broeken zien er - in tegenstelling tot shirts - niet meer uit als je vanwege de breedte twee maten groter aantrekt, vandaar dat we ons daarop concentreren. Maar ik heb het niet over een aparte collectie hoor. Waarschijnlijk komt er per gewone collectie één broek voor dikke kinderen tussen te hangen. En die is dan niet voor echt dikke kinderen, maar voor jongens met hooguit twee maatjes meer. Begin 2006 hoop ik die broeken in de winkel te hebben hangen. Wat we wel al jaren hebben, zijn kinderbroeken die toegerust zijn met een verstelbare tailleband.’

Normaal doen

Maar daarop zitten de meeste kinderen volgens Erik de Waal van Claire Group Nederland niet te wachten. ‘Alle kinderen, dik of dun, willen meedoen met de mode. Mollige kinderen willen dus geen broek met verstelbare taille of een elastieken band. Zo bestaat kleding voor dikke kinderen vaak uit veel laagjes, maar een kind wil niet in laagjes lopen als de mode daar niet naar is. Bovendien lijkt iemand in laagjes juist dikker. Wij verkopen zoveel mogelijk “normale” kleding. Voor de PLUS fit-collectie gebruiken we kleding uit onze gewone kinderlijn en die vergroten we. Zo hebben we voor de zomer shirts met prints, broeken met pailletten en kleurrijke vesten. De kleding hangt niet in een apart hoekje, maar tussen de gewone maten. We willen dikke kinderen zo normaal mogelijk behandelen.’

Ook Youth Jeugdmode doet alles om dikke kinderen zo min mogelijk te laten opvallen. Eigenaresse Karien Warmerdam: ‘Op het labeltje in een shirt of broek staat bij een grote maat vaak “big” of “superbig”. Het is niet leuk als andere kinderen dat tijdens de gymles zien. Daarom hebben wij een kleurenschema. Een kind heeft bij ons dus geen maat 152, maar geel of rood. Om een rood label zal niemand gepest worden.’

In de Verenigde Staten is wel veel kleding voor dikke kinderen te vinden. Kledingretailers als Wal-Mart, Gap, Old Navy, The Limited, Lands’ End en J.C. Penney hebben het maataanbod van bestaande lijnen allang uitgebreid.

De hippe Amerikaanse kledingketen Torrid, die in 2001 van start ging, richt zich exclusief op dikke tieners en is daarin erg succesvol. Uit cijfers van marktonderzoekbureau NPD Group blijkt dat de verkoop van kleding voor dikke kinderen in de Verenigde Staten is gegroeid tot 12 procent van de totale kinderkledingmarkt in dat land. Dat betekent een omzet van drie miljard dollar per jaar.

Volgens de Claire Group zal het aanbod in Nederland de komende jaren ook steeds groter worden. De Claire Group had vorig seizoen nog vijfentwintig afnemers, maar voor volgend seizoen staat de teller al op vijftig. De kleding wordt verkocht in de betere kindermodezaken. Erik de Waal: ‘We hebben klanten door het hele land. De nieuwste afnemer zit in Buitenpost, dat is voorbij Groningen. In zeker opzicht is de stijging van de verkoop slecht nieuws, want de eerste conclusie is dat het aantal dikke kinderen is toegenomen. En daar moet ook zeker wat aan gedaan worden. Niet alleen door ouders en kinderen, maar ook door scholen. In bijna iedere schoolkantine zijn gefrituurde snacks te koop. Maar tot die tijd ligt het feit er wel: er zijn veel kinderen met overgewicht. En die kinderen moeten tóch aangekleed worden.’ µ

Website: Claire Group Nederland, www.claire.dk

Reacties


Login

Wachtwoord vergeten? Vraag een nieuw wachtwoord aan.

Aanmelden

Nieuw? Meld je dan nu aan op JM Ouders.

×

Wachtwoord vergeten


Geef hier je e-mailadres op waarmee je bij ons ingeschreven bent, dan sturen wij een mail met daarin de mogelijkheid om een nieuw wachtwoord op te geven.

OK

×