Zoeken

×

Stress

Stress

Stress is een in principe ‘gezonde’ reactie op gevaar. Spanning wordt een probleem als het te lang duurt en te intens is.

Klachten bij kinderen:

  • Hoofdpijn
  • Buikpijn
  • Problemen met inslapen
  • Gebrek aan eetlust
  • Overactief
  • Teruggetrokken

Spanning bij kinderen ontstaat niet alleen door grote gebeurtenissen in hun leven zoals echtscheiding, ziekenhuisopname of verhuizing. Stressklachten treden ook op als:

  • Een kind er op school niet bijhoort of wordt gepest
  • Door feesten als Sinterklaas
  • Een te drukke agenda
  • Te hoge eisen (al dan niet door anderen opgelegd)

Ontstresstips:

  • Eet ’s avonds zo veel mogelijk op hetzelfde tijdstip
  • Na het eten is er nog een half uur voor spelen, televisie of de computer
  • Stop je kind in een warm bad
  • Geef het daarna een korte massage (nek, schouders, rug). Variant: doe 10 minuten met je kind een paar eenvoudige oefeningen. Eerst buik aanspannen en ontspannen. Doe hetzelfde met billen, armen en dan benen. Zorg dat het in- en uit blijft ademen. Kies twee of drie vaste momenten in de week voor dit ritueel.
  • Ga 's avonds geen uitvoerige gesprekken meer aan
  • Lees nog even voor
  • Knip het licht op een vast tijdstip uit

Login

Wachtwoord vergeten? Vraag een nieuw wachtwoord aan.

Aanmelden

Nieuw? Meld je dan nu aan op JM Ouders.

×

Wachtwoord vergeten


Geef hier je e-mailadres op waarmee je bij ons ingeschreven bent, dan sturen wij een mail met daarin de mogelijkheid om een nieuw wachtwoord op te geven.

OK

×