Zoeken

×

Eten en drinken op school

Eten en drinken op school

Alle kinderen eten of drinken dagelijks iets op school. Van pauzehapje voor iedereen tot lunch voor de overblijvers. Hoewel de meesten braaf hun trommeltje leegeten, zijn er ook veel kinderen die de boterhammen onaangeroerd mee terug naar huis nemen.

6 Tips:

  1. Varieer regelmatig met de trommelinhoud
  2. Geef kleine eters niet te veel mee
  3. Vraag de overblijfleiding of ze uw kind een tijdje in de gaten kunnen houden
  4. Blijf realistisch: verwacht niet dat wanneer je kind thuis slecht eet, hij wel alles opeet bij de overblijf
  5. Geef geen snoep mee om het kind toch vooral maar íets te laten eten
  6. Geef geen pakjes drinken mee die veel suiker bevatten; die liggen zwaar op de maag

Tussendoortjes:

  • Appels, sinaasappels, mandarijnen. Geef fruit geschild mee in verband met de bestrijdingsmiddelen. Ook ontbreekt het kinderen vaak aan tijd om zelf te pellen.
  • Krentenbol, rijstwafel, cracker, plak ontbijtkoek, boterham
  • Geef eén tussendoorkoek. Vaak zijn deze koeken per 2 of 3 verpakt, maar dat is te veel als tussendoortje.

Drinken:

Halfvolle (school)melk, vruchtensap, yoghurtdrank (light), thee, water, bouillon.
Liever pure melk, yoghurt of karnemelk meegeven dan de kant-en-klare pakjes, eventueel een scheut siroop of vruchtensap erdoor. Lauwe melkproducten vindt bijna geen kind lekker, dus informeer of de meegenomen melk in de koelkast kan worden bewaard.

Lunchtrommel:

De hoeveelheid boterhammen die het Voedingscentrum adviseert, varieert sterk per kind: van één tot drie voor 6-jarigen en van één tot acht voor 13-jarigen. Geef niet te veel mee en gebruik beleg dat er na een paar uur nog aantrekkelijk uitziet, niet verkleurt en het brood zacht maakt. In een trommel(tje) blijft het allemaal beter bewaard dan in een zakje.

4 Variatietips:

  1. Koude pannenkoek in hapklare stukjes met jam, smeerkaas, suiker, stroop
  2. Rauwkost: cherrytomaatjes, worteltjes, komkommer, augurkje
  3. Los beleg: stukjes kaas, gekookte worst
  4. Doos rozijntjes, handje cashewnoten, walnoten of studentenhaver

Websites

www.voedingscentrum.nl - brochures te downloaden over gezond eten voor kinderen
www.warmemaaltijden.nl - initiatief Vereniging Openbaar Onderwijs

Login

Wachtwoord vergeten? Vraag een nieuw wachtwoord aan.

Aanmelden

Nieuw? Meld je dan nu aan op JM Ouders.

×

Wachtwoord vergeten


Geef hier je e-mailadres op waarmee je bij ons ingeschreven bent, dan sturen wij een mail met daarin de mogelijkheid om een nieuw wachtwoord op te geven.

OK

×