10x zo voorkom je ochtendstress

redactie 19 jun 2018 Ontspannen

Bij veel gezinnen begint de ochtend met stress: iedereen heeft haast en er is altijd wel iets kwijt. Als je op je werk komt, heb je het gevoel dat je er een halve marathon op hebt zitten. Dat kan anders. Deze 10 tips maken een einde aan ochtendstress.

1. Kleding klaarleggen

Neem ’s avonds de tijd om samen met je kind de kleding voor de volgende dag uit te kiezen klaar te leggen.  Als je kind oud genoeg is om zichzelf aan te kleden, leer hem dan om dit zelf te doen.

2. Een goede voorbereiding

Dek de tafel voordat je naar bed gaat en zorg dat de schooltas al klaar staat. Bedenk ook de avond van tevoren vast of er nog bijzonderheden zijn die de volgende dag mee naar school moeten; een antwoordstrookje voor de ouderavond, gymspullen of vriendenboekjes bijvoorbeeld.

3. Sta eerder op

Pak ’s ochtends een moment voor jezelf, al is het maar een halfuurtje. Gebruik deze tijd om uitgebreid te douchen, yogaoefeningen te doen of de krant te lezen. Even wat me-time voordat de drukte losbarst is een goed begin van de dag.

4. Blijf rustig

Zelfs met een goede voorbereiding, kan je nog (bijna) te laat komen. Soms zijn kinderen nou eenmaal niet vooruit te branden is. Pas je op zo’n dag aan aan het ritme van je kind. Boos worden of stressen werkt alleen maar averechts. Maak contact en probeer te achterhalen of er iets is. Misschien loopt hij vast omdat hij jouw hulp nodig heeft, of ziet hij op tegen een spannende dag?

5. Relativeer

Bedenk of het echt zo’n ramp is als je kind z’n haar eens wat minder netjes zit, of de bedden niet opgemaakt zijn als je de deur achter je dichttrekt.  Makkelijker gezegd dan gedaan, maar met relativeren kom je een heel eind.

6. Help waar nodig

Heeft je kind hulp nodig bij het aankleden? Geen punt. ‘s Ochtends help je waar nodig om de gang erin te houden. Het leren strikken van veters of het dichtdoen van lastige knopen komt wel een andere keer; als jullie allebei relaxed zijn en geen haast hebben.

7. Alles heeft een vaste plek

Inkoppertje, maar geef spullen een vaste plaats. Dit voorkomt een hoop zoekwerk in de ochtend. Zo bewaar je alle spullen die nodig zijn voor na het ontbijt (denk aan: tandenborstels en haarspullen) bij elkaar in een mandje in de badkamer. En ook je eigen spullen liggen voor het grijpen; telefoon, sleutels, tas? Check!

8. Geen beeldschermen

Spreek af dat er geen beeldscherm aan gaat voordat iedereen helemáál klaar is. En geef hierbij het goede voorbeeld: je mail checken aan de ontbijttafel is vanaf nu dus uit den boze.

9. Tijd over, doe iets leuks

Loopt alles soepel en is er tijd over? Doe dan iets leuks. Lees een verhaaltje voor, doe een kort spelletje, of zet gezellige muziek op en dans samen door de kamer. Zo merkt je kind dat op tijd klaar zijn, beloond wordt.

10. Wees flexibel

Wees niet te streng voor jezelf en je kind. Heeft je kind een keer geen zin heeft om ‘s morgens uitgebreid te ontbijten, geef hem dan wat fruit.  Niet ideaal, maar prima voor een keertje. Het is belangrijker om het gezellig te houden en zonder ochtendstress de deur uit gaan.

Reageer op artikel:
10x zo voorkom je ochtendstress
Sluiten