3 tips: moeite met in slaap vallen

redactie 19 jun 2018 Gezondheid

Heeft jouw kind problemen met het in slaap vallen ’s avonds? Deze eenvoudige oefeningen helpen je kind tot rust te komen en makkelijker in slaap te komen. 

De oefeningen komen van Carrie Williams die trainingen in bewuste meditatie geeft. Volgens haar is meditatie ongelooflijk nuttig voor ouders, maar ook kinderen kunnen volgens Williams profiteren van eenvoudige, begeleide mindfulnessoefeningen.

Vooraf aan de oefeningen

Williams geeft als belangrijke tip mee dat je voor de slaapoefeningen eerst samen met je kind drie tot vijf minuten bewust moet ademhalen. Adem heel rustig door je neus, alsof je de geur van bloemen ruikt. En adem weer rustig uit door je mond, alsof je een kaarsje uitblaast. Probeer bij iedere ademhaling steeds een beetje meer te vertragen. Als je kind vervolgens gekalmeerd is, kan je de volgende oefeningen uitproberen:

1. Het tellen van je ademhaling

De eerste oefening die jullie samen kunnen uitvoeren is dat jullie langzaam de ademhaling gaan tellen. Adem in '1' – adem uit '2' – adem in '3' – adem uit '4' – en blijf tellen totdat je bij de 10 bent. Begin vervolgens samen weer bij één. Als jullie even niet meer weten waar jullie gebleven zijn: maak je hier dan geen zorgen over. Begin gewoon weer rustig bij '1' en blijf doorgaan totdat je voelt dat je kind moe wordt en in slaap begint te vallen. Als je kind trouwens oud genoeg is: kan je hem leren dit zelf te doen.

2. De bodyscan

Vraag je kind bij deze oefening om zijn ogen te sluiten en te luisteren naar wat jij zegt. Geef duidelijk aan dat het niet erg is als hij toch afgeleid raakt, maar dat hij dan gewoon moet proberen om opnieuw naar je stem te luisteren. Als hij lekker rustig ligt, kan je beginnen met: “We beginnen met je tenen. Wiebel je tenen een beetje rond en laat ze ontspannen. Je tenen beginnen slaperig aan te voelen en worden steeds zwaarder. Adem door je tenen in en bij het uitademen laat je je tenen nog meer ontspannen.”

Vervolgens kan je overgaan naar zijn voeten. “Nou gaan we ook je voeten lekker laten ontspannen.” Nadat je hetzelfde bij zijn voeten hebt verteld, volg je alle onderdelen van het lichaam, zodat alles zich één voor één ontspant. Zorg ervoor dat je langzaam en rustig praat en gaandeweg overgaat op fluisteren.

3. Geleide fantasie

Stel je kind voor om na te denken over iets wat hij met graag doet. Als je kind iets heeft bedacht kan je hem vragen daar iets over te vertellen. Als hij het lastig vindt om zelf iets te bedenken kan je ook bijvoorbeeld zeggen: “Ik weet dat je echt van skiën houdt. Zullen we praten over jouw favoriete route op jouw favoriete berg?” Vervolgens vraag je je kind om te vertellen over die ervaring van het begin tot aan het eind. Heel belangrijk hierbij is dat jullie aandacht besteden aan wat hij ziet, hoort en voelt in die herinnering.

Lees ook het artikel: ‘slimme slaaptips’ voor meer praktische slaaptips.

Bron: parent.co 

Reageer op artikel:
3 tips: moeite met in slaap vallen
Sluiten