5 tips voor gesprek met leerkracht

redactie 19 jun 2018 Autisme

Heeft jouw kind meer aandacht nodig in de klas, omdat hij bijvoorbeeld hoogbegaafd of autistisch is? De samenwerking met de leerkracht, in regulier onderwijs, is dan vaak heel belangrijk. Adi van den Branche, oprichtster van adviesbureau Het Lampje voor hoogbegaafde kinderen, deelt haar vijf tips voor een gesprek met de leerkracht.

Leerkrachten van een reguliere basisschool weten soms minder af van de behoeftes en benaderingen van ‘zorgleerlingen’ dan leerkrachten van speciaal basisonderwijs. Volgens Adi is het daarom van belang dat er een goede samenwerking met de leerkracht wordt gecreëerd.

1. Zoek naar de verbondenheid met de leerkracht

Volgens Adi is het tonen van kwetsbaarheid belangrijk voor een goede samenwerking met de leerkracht. Je bent geen topatleet die voor een gouden medaille gaat. Je bent een ouder van vlees en bloed met heel wat zorgen aan je hoofd. Jouw eerlijkheid opent poorten voor de leerkracht om ook eerlijk en kwetsbaar te zijn. Vraag de leerkracht dan ook naar zijn of haar mogelijkheden en draagkracht. Naar elkaars kwetsbaarheid vragen en luisteren creëert openheid voor elkaar.

2. Maak een lijstje met de punten die je zou willen bespreken

Probeer een zo concreet mogelijk lijstje te maken met de punten die je met de leerkracht wilt bespreken. Volgens Adi maakt zo’n lijstje het makkelijker voor ouders om een gesprek aan te gaan.
Belangrijk is dat het lijstje als back-up wordt gebruikt en niet als een to-dolijstje, dat kan namelijk heel angstaanjagend voor een leerkracht zijn. 

Op zo’n lijstje kan bijvoorbeeld staan:

  • Zorgpunten/focuspunten van je kind
  • Onduidelijkheden binnen de klas
  • Een werkende aanpak voor je kind
  • De positieve elementen van je kind

3. Heb vertrouwen in de deskundigheid van de leerkracht

Leerkrachten doen hun werk vaak al jaren en hebben al heel wat kinderen de revue zien passeren. En vooral ook zij willen jouw kind gelukkig zien. Ga niet met een wantrouwend gevoel het gesprek in en durf de leerkracht ook om hulp te vragen. Deze positieve houding draag je zeker over op je kind.

4. Vraag wat de plannen zijn voor het komende schooljaar

Vaak hebben leerkrachten verschillende mooie projecten voor het schooljaar gepland. Je kan hier als ouder alvast naar informeren zodat je jouw kind van te voren kan voorbereiden. Je kan ook voorstellen om te helpen bij het invoeren van ‘oude’ projecten uit voorgaande jaren, zoals bestaande klasprojecten of sportprojecten, waarmee jouw kind al bekend is. Je kind voelt zich dan minder ‘anders’ binnen de klas.

5. Bespreek de focuspunten van je kind

Je kan er niet zomaar vanuit gaan dat de vorige leerkracht alle informatie over de kinderen heeft doorgegeven aan de nieuwe leerkracht. Toch zijn er vaak kleine puntjes die voor je kind een groot verschil kunnen maken. Voorbeelden van deze aanpassingen zijn: het extra mondeling herhalen van een opdracht, het doornemen van de planning of bijvoorbeeld een moment inplannen voor extra leerstof. Geef deze focuspunten zo concreet mogelijk aan. 

Reageer op artikel:
5 tips voor gesprek met leerkracht
Sluiten