6 tips voor kieskeurige eters

Is jouw kind een keuskeurige eter? Een kind dat bijvoorbeeld alleen maar jus d’orange wil drinken of per se pindakaas op z'n brood moet? Laat je niet gek maken door deze dwarsliggers. Wij hebben 6 tips voor het omgaan met kieskeurige eters.

1. Je doet niet aan bestellingen

Je kan gerust aan je kinderen vertellen: 'Dit is wat we eten. Als het je niet bevalt, dan is dat prima. Je hoeft het niet te eten, maar er is niets anders.' Jouw kind(eren) kunnen zelf bepalen of ze het eten willen opeten of dat ze tot de volgende gelegenheid wachten. Je hoeft je daarbij geen zorgen te maken: kinderen zullen niet permanent lijden als ze een keertje een maaltijd weigeren. Natuurlijk kan het wel helpen om tijdens het plannen en voorbereiden van een maaltijd hun smaak in je achterhoofd te houden. Je kan bijvoorbeeld twee van hun favoriete ingrediënten gebruiken bij het koken.

2. Breng eten op smaak

True, kinderen hebben erg fijngevoelige smaakpupillen. Maar dat betekent niet dat ze alleen maar pasta met ketchup voorgeschoteld hoeven te krijgen (ook al is dat het enige wat ze lusten). Het is juist beter om je kinderen kwaliteitseten te geven; juist kinderen merken namelijk op wanneer er iets goed smaakt – vanwege hun natuurlijke gevoelige smaakpupillen. Je zou denken dat kleine kinderen bijvoorbeeld echt niet van knoflook houden, maar een beetje knoflook laat zoveel dingen beter smaken. Misschien is het wel handig om hele kruidige of stinkende dingen – zoals blauwe schimmelkaas – te vermijden, maar voor de rest gewoon alles lekker koken!

3. Voeg groenten toe in je gerecht

Groente is van oudsher al de grootste hindernis van moeders, en het is niet moeilijk te begrijpen waarom. Groenten zijn nou eenmaal niets meer dan ‘goed-voor-een-bijgerecht’, gedumpt naast dingen op het bord die echt lekker smaken. Geen wonder dat we moeten dreigen, smeken, en drammen om kinderen de groenten te laten eten.

Probeer met behulp van recepten groenten te integreren in heerlijke hoofdgerechten, zoals gebakken courgette met tomaat en basilicum, of plantaardige sauzen voor pasta. Daarnaast kan je ook de groenten alvast als bijgerecht op tafel serveren, voordat het eten komt. Kinderen zijn vaak heel hongerig en zullen misschien in die tijd dat ze moeten wachten toch wat groenten eten.

4. Probeer samen te eten

Je hebt het vast al wel vaker gehoord: kinderen die samen met hun ouders eten hebben een gezondere voeding, een betere woordenschat, krijgen betere cijfers, etc. etc. etc. We gaan je echt geen schuldgevoel aanpraten omdat jullie niet iedere avond samen eten. Maar probeer als het maar even kan toch samen te eten. En geef als ouders het goede voorbeeld door de tv uit te zetten en ook jullie telefoons weg te leggen.

5. Een hapje proberen

Heb jij jeugdherinneringen dat je gedwongen werd om al het eten op te eten ondanks dat je er echt misselijk van werd? Dat hoeft namelijk echt niet de bedoeling te zijn; maar laat je kind wel tenminste één hap proberen. Als je ziet dat hij het echt niet lust, dan kan je hem laten weten dat hij het niet verder hoeft op te eten, en kan je hem belonen dat hij het in ieder geval geprobeerd heeft.

6. De oude trukendoos

Kinderen hoeven natuurlijk niet alles te lusten, maar ze hoeven ook niet te doen alsof het eten een marteling is. Als ze met hun eten beginnen te spelen, of zich heel nukkig en koppig beginnen te gedragen kan je je toevlucht in de oude trukendoos zoeken – die al generaties lang gebruikt wordt.

  • “Geen toetje als je niet vijf happen van je bord leegeet.”
  • “Ik zie dat je je kip niet eet. Mag ik het aan je broer geven?” Om een onverklaarbare competitieve drang verandert je nukkige kind vaak toch nog in een gulzig kind dat zijn hele bord opeet.
  • “Vies bestaat niet en vies ligt in de wc. Het kan wel even wennen zijn, omdat je het niet kent. Het is een kwestie van wennen en oefenen, net als met leren rekenen.”

Bron: parenting

P.s: O ja, nog een kleine opsteker: uit onderzoek is gebleken dat kieskeurig eetgedrag genetisch bepaald is en het niet zozeer aan de opvoeding ligt. Maar vooralsnog kan je met opvoeding het juiste eetgedrag wél aanleren.

Reageer op artikel:
6 tips voor kieskeurige eters
Sluiten