7 tips om jouw angstige kind te helpen

Angsten horen bij het dagelijks leven – tot op zekere hoogte dan. Maar voor kinderen kan angst een emotie zijn die frustrerend, eng en overweldigend is. Volgens Denise Daniels, expert op het gebied van kinderontwikkeling, is het belangrijk om kinderen te leren dat iedereen weleens bang is.

Denise is de medeoprichter van het Nationaal Childhood Grief Institute, en heeft samen met de Yale University Centre for Emotional Intelligence ‘The Moodsters’ ontwikkeld. Dit is een speelgoedlijn die ontworpen is om kinderen te leren om met emoties om te gaan.

Uit ervaring geeft zij zeven tips die geschikt zijn voor iedere ouder die zijn kind met angsten wil helpen:

1. Het is normaal

“Angst is zo'n normaal onderdeel van het leven, iedereen ervaart het,” vertelt Denise. “Het is het meest bekende gezondheidsprobleem. Belangrijker dan wat dan ook, we willen dat onze kinderen weten dat iedereen angst ervaart. We moeten onze kinderen leren dat het normaal is.” Dus is je kind bang om af te zwemmen? Helemaal niet erg, iedereen is wel eens gespannen of angstig. Dat hoort bij het leven!

2. Maak het bespreekbaar

Hoewel het voor ouders vaak verleidelijk is om zich achter de angst van kinderen te verschuilen, moedigt Denise ouders juist aan om deze momenten als leermomenten te beschouwen. “We kunnen onze kinderen pas helpen, als we hen met de risico’s waarmee ze worden geconfronteerd ondersteunen,” zegt ze. Bied je kinderen veel steun, en bespreek angst in kleine, beheersbare doses voor de grootste impact. Maar ga in ieder geval de angsten niet uit de weg; maak het bespreekbaar. 

3. Jij kan de signalen opmerken

Heeft jouw kind vaak en veel behoefte aan geruststellende woorden? Dit kan een teken zijn dat je kind angstig is. Maar ook vermijdingsgedrag – enge situaties uit de weg gaan – en piekeren zijn signalen die er op kunnen duiden dat je kind angstig is. Daarnaast kunnen regelmatige vage lichamelijke klachten, zoals buikpijn, hoofdpijn en misselijkheid een teken zijn dat je kind veel angsten heeft.

Meer informatie? Lees dan onze algemene pagina 'Angstig en bang'.

4. Valideer de angsten van je kind

Als je het gevoel hebt dat jouw kind zich angstig over iets voelt, moedig hem dan juist aan om er over te praten. “Zorg ervoor dat je de gevoelens van je kind valideert”, zegt Denise. “De gevoelens zijn echt. De waarneming van een kind is anders dan onze eigen waarneming.” Probeer daarom de angstgevoelens van jouw kind niet te minimaliseren of te verwerpen. De realiteit is dat ze ergens bang voor zijn, daar kan jij niet over oordelen. Zijn of haar angstgevoelens zijn echt. 

5. Jouw angsten delen

“Het is altijd goed om je angsten met hen te delen,” vertelt Denise. “Probeer bijvoorbeeld te zeggen: ‘Toen ik zo oud als jij was, was ik echt bang voor Sinterklaas'.” Op die manier zorg je er voor dat je levelt op het niveau van je kind en geef je je kind het gevoel dat angstige gevoelens er mogen zijn.

6. Angstige ouders kunnen tot angstige kinderen leiden

Wanneer jij angstig bent, merkt je kind dit vaak op. Jouw angsten kunnen daardoor op je kind worden geprojecteerd. Maar volgens Denise kan je als ouder hier wel wat aan doen. “Als je merkt dat je veel stress hebt en/of je angstig voelt probeer dan iemand te vinden waarmee je er over kan praten”, zegt Denise. “Zoek ondersteuning voor jezelf – of dit nu een vriendin, een moeder of een psycholoog is.”

7. Geef het goede voorbeeld

“Wees kalm wanneer jouw kind angst ervaart”, zegt Denise. “Als er dingen gebeuren die ons nerveus maken, probeer dan kalm te blijven en geruststellend te handelen. Je kind zal daardoor vaardigheden leren die hem uiteindelijk kan helpen bij het zelfstandig omgaan met zijn (angstige) gevoelens.” Kinderen leren op die manier door het goede voorbeeld van hun ouders dat zij in stressvolle situaties kalm moeten blijven. 

Bron: Popsugar

Reageer op artikel:
7 tips om jouw angstige kind te helpen
Sluiten