Achteraf aanspreken of niet

antwoord

Het heeft bij jonge kinderen inderdaad vaak weinig zin om ze later op de dag thuis – of één of twee dagen later – nog aan te spreken of straf te geven voor wat er op school gebeurd is. Ik vind het eigenlijk het meest duidelijk naar kinderen toe, maar ook voor school en ouders, als je met school heel duidelijke afspraken maakt: 

  • Incidenten op school worden daar afgehandeld en aangepakt of besproken, als ouder ga je daar thuis niet weer mee aan de slag. 
  • School houdt jullie als ouders heel goed op de hoogte van wat er goed gaat en wat minder goed gaat. Ook als er bijvoorbeeld situaties voorkomen zoals jij die beschrijft in je mail. Ik werk bij kinderen vaak tijdelijk met een ‘heen-en-weerschriftje’ omdat ze bepaald gedrag nog moeten leren. Zo ben je als ouder elke dag goed op de hoogte en bovendien kun je dat schriftje ook meenemen naar andere hulp voor je kind buiten school. 
  • School kan met alle ouders afspreken dat als zij van hun kinderen over voorvallen horen die op school zijn gebeurd met welk kind dan ook, dat zij dit altijd eerst met de juf bespreken. Dan kan de juf het oppakken met de betreffende kinderen in de klas. Dat voorkomt dat incidenten gaan rondzingen of dat ouders eigenhandig – al dan niet op een goede manier – zelf ook voorvallen tussen kinderen gaan aanpakken. Soms vertelt een kind thuis iets, terwijl juf het allang afgehandeld heeft op school. Door het na te vragen bij de juf, voordat je zelf je kind advies geeft of een ander kind aanspreekt, weet je zeker hoe het gegaan en afgelopen is. 

Op deze manier is het voor kinderen het meest duidelijk. Zo kan ongewenst gedrag aangepakt en uitgesproken worden op de plek en het moment waarop het gebeurd is. 
Mocht je kind zelf thuis iets over incidenten op school vertellen, dan kun je er natuurlijk wel over praten en vragen hoe het is afgelopen en wat de juf ermee gedaan heeft. Ook kun je je kind belonen als hij iets (met hulp) goed heeft afgehandeld.

Zeker bij een kind dat in sociaal opzicht nog veel moet leren, werkt het heel goed als je thuis voornamelijk bespreekt wat er al wel gelukt is en wat er wel goed ging op deze dag. Vraag je kind eens hoe dat gelukt is. Dat werkt heel positief!

Reageer op artikel:
Achteraf aanspreken of niet
Sluiten