avi-niveau: Onze zoon is een ‘raketje’

redactie 19 jun 2018 Lesmethoden

antwoord

De meeste basisscholen hanteren in groep 3 de methode Veilig Leren Lezen van Uitgeverij Zwijsen. Deze methode komt goed tegemoet aan de verschillen tussen leerlingen in groep 3: Het ene kind leest immers al een boekje, terwijl het andere start met het leren van de letters met hun klanken. Deze verschillen in leesniveau vragen een verschillende manier van werken en daarom gebruikt de methode vier verschillende aanpakken: maan, ster, raket, zon.

De vier verschillende aanpakken kunnen als volgt worden omschreven:

  • Maan: De kinderen met deze aanpak volgen de methode volgens de gebruikelijke manier. Deze groep is vaak het grootst!
  • Ster: De kinderen met deze aanpak hebben iets extra’s nodig om tot voldoende prestaties te komen.
  • Raket: De kinderen met deze aanpak hebben naast de gebruikelijke materialen extra uitdaging nodig omdat ze op eigen kracht de leesontwikkeling kunnen versnellen.
  • Zon: De kinderen met deze aanpak kunnen al lezen. Ze hebben een zelfstandige werkhouding en een goede concentratie waardoor ze in staat zijn om op eigen kracht, zelfontdekkend te leren.

De leerkracht van je zoon heeft besloten om je zoon de raket-aanpak te laten volgen. Ik denk dat er een aantal mogelijkheden zijn waarom ze hiervoor heeft gekozen:

  • Je zoon heeft nog niet het technisch leesniveau behaald dat nodig is voor de zon-aanpak. Het is goed mogelijk dat je zoon avi-4 boekjes kan lezen maar dat hij nog niet voldoende tempo en leestechniek heeft ontwikkeld. Het niveau voor technisch lezen wordt vaak gemeten met woordenlijsten en een stopwatch. Hierdoor kunnen kinderen niet de context van een verhaal inschakelen om hun tempo te verhogen en meten we dus puur het technisch verklanken van de woorden.
     
  • De zon-aanpak vraagt een grote mate van zelfstandigheid. Het is niet verstandig om kinderen die onzeker zijn en bang zijn om fouten te maken, direct de eerste week met deze leergang aan het werk zetten. Het kan de faalangst juist versterken. Bovendien vinden niet alle kinderen het fijn om met hun werk zo buiten de groep te vallen. Bij de raket-aanpak krijgen kinderen óók de kans om hun leesontwikkeling te versnellen. Deze aanpak is bedoeld voor de vlotte leerling maar sluit meer aan bij de maan-aanpak.
     
  • Misschien heeft deze leerkracht besloten nog niet direct te starten met de zon-leergang omdat de kinderen ontzettend veel nieuwe dingen leren in groep 3. Vooral heel veel praktische zaken die voor ons heel logisch lijken maar die jonge kinderen allemaal nog moeten leren. Denk bijvoorbeeld aan: waar liggen alle spullen en schriften; wat doe ik als ik klaar ben; wat doe ik als mijn potlood kwijt, stuk of afgepakt is; wat doe ik als ik de opdracht niet begrijp; wat is eigenlijk een kantlijn; waar op de bladzijde begin ik te schrijven; hoe verbeter ik mijn fouten, et cetera. Een kind dat hier geen duidelijkheid over heeft, kan heel onzeker worden. 

Vraag nog eens een gesprek aan met de leerkracht en probeer erachter te komen waarom ze deze keuze heeft gemaakt en welk avi-niveau je kind precies beheerst. Leest je kind avi-E4 en kan je zoon de zelfstandigheid aan, dan mag je aannemen dat er op korte termijn zon-boekjes worden aangeboden. 

Ik zou zeker een vervolgafspraak maken om over een paar weken opnieuw te bekijken of je zoon nog op het juiste niveau werkt en – vooral – om te horen hoe het met hem gaat. 

Reageer op artikel:
avi-niveau: Onze zoon is een ‘raketje’
Sluiten