Baby maakt scholieren empathischer

Pedagoge Mary Gordon bedacht een effectieve methode om het onderlinge gedrag van kinderen in een klas te verbeteren en pesten te voorkomen. Het geheim? Een baby die regelmatig op bezoek komt.

In acht landen, waaronder Canada, is het schoolprogramma Roots of Empathy dat zij ontwikkelde al actief. Hierbij leren kinderen in een schooljaar om empathischer te worden, minder te pesten en minder agressief te zijn met behulp van een baby die regelmatig langskomt in de klas. 

De methode

Gordon kwam op het idee door haar ervaringen als kleuterjuf. Ze merkte dat pestgedrag vaak ontstaat door een gebrek aan empathie, weinig betrokken ouders en eventuele problemen thuis. De baby moet ervoor zorgen dat kinderen zich gaan inleven in de ontwikkeling en meeleven met de relatie die ze opbouwt met haar ouders.

Hoe het werkt? De baby komt  met dit doel met z'n vader of moeder naar de school en de kinderen gaan vervolgens over de baby praten met behulp van een speciale coach. Wat kan ze inmiddels al? Hoe reageert ze op speelgoed? Kan ze het pakken? Ook wordt er gepraat over de emoties van de baby. Wat zou de baby denken? Hoe voelt ze zich? Het idee is dat open vragen kinderen leren oordelen uit de weg te gaan en zich te leren verplaatsen in anderen.

De resultaten

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat deze aanpak werkt. Niet alleen worden de kinderen empathischer, door het benoemen van de emoties van de baby leren ze bovendien om hun eigen emoties beter te begrijpen. Deze 'emotionele geletterdheid' is heel belangrijk voor kinderen; het zorgt voor een veilige en zorgzame sfeer in een groep. Kinderen die emotioneel goed ontwikkeld zijn, zullen namelijk sneller tegenstand bieden aan wreedheid en onrechtvaardig gedrag.

Leerkracht

Ook leerkrachten die inmiddels met deze methode hebben gewerkt zijn enthousiast. Voormalig schooldirecteur Monika van der Beek die in Duitsland het Roots of Empathy-programma coördineert, zegt dat de leerkrachten op de tien Duitse scholen waar het project wordt aangeboden heel enthousiast zijn. Ze ervaren dat kinderen minder agressief zijn en makkelijker over hun gevoel praten. Ook is de sfeer in de klas veiliger waardoor kinderen minder afgeleid zijn tijdens het leren.

Video

Kijk hier hoe baby Mei op de Canadese school de kinderen 'helpt' tijdens het Roots of Empathy-programma. Met uitleg van grondlegger Gordon.

 

Bron: De Correspondent

Reageer op artikel:
Baby maakt scholieren empathischer
Sluiten