Commentaar op anderen

redactie 21 jun 2018 Gedrag

antwoord

Als je het positief labelt, is je dochter erg oplettend en geïnteresseerd in anderen. Een mooie en handige eigenschap die op dit moment alleen een beetje doorslaat. Het is goed dat je haar erop wijst en het wilt veranderen nu ze nog jong is. Vooral omdat de impact op anderen erg groot kan zijn. Het zou er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat andere kinderen haar minder leuk vinden of ‘bang’ zijn voor haar opmerkingen. 

Ik zou in een rustig gesprek deze strekking met haar bespreken. 
Hoe doe je dat?

  1. Vertel dat je even met haar wilt bespreken dat ze snel iets van anderen vindt en een oordeel over hen uitspreekt. Als ze dat doet, zeg jij er altijd iets van en dat is vast irritant voor haar. Jij wilt niet dat ze zo over anderen praat en daar gaan jullie een plannetje voor maken. 
  2. Label het positief (zie hierboven).
  3. Vervolg met de andere kant: ‘Als je naar anderen wijst of iets (vervelends) zegt over hoe ze eruitzien, dan vinden mensen dat naar. Iedereen ziet er anders uit, soms heeft iemand een andere smaak of zijn er dingen die opvallen die iemand zelf ook helemaal niet fijn vindt. Als je er dan wat van zegt, doet dat mensen pijn, ze kunnen er verdrietig van worden. Als je het vaak doet, vinden kinderen het niet leuk om met je om te gaan of ze worden een beetje bang voor je. Dat is niet wat je graag wilt, toch?’
  4. Vraag of ze snapt hoe het voor anderen is. Heeft iemand wel eens iets tegen of over haar gezegd wat ze niet leuk vond? Waarom is dat niet leuk? Hoe voel je je dan? Zou je graag met iemand spelen die zo doet? Probeer haar op deze manier zich te laten verplaatsen in de ander. 
  5. Vertel dat jullie afspraken maken en dat ze zich hieraan gaat houden. Jij helpt haar om te zorgen dat dat lukt. Benoem ook wat de voordelen zijn als het haar lukt dit te leren.
  6. Bedenk wat er wel en niet mag. Overleg dat samen. Bijvoorbeeld: wel iets in je hoofd denken, niet iets hardop zeggen of wijzen. Bespreek goed welke opmerkingen erbij horen. Wat is leuker om te doen? Iets zeggen wat je leuk vindt aan een ander bijvoorbeeld!
  7. Spreek af hoe je haar kunt helpen om deze afspraak te herinneren als ze het even vergeet. Bijvoorbeeld een codewoord, of zo af en toe vooraf even benoemen. Zo hoef je op het moment zelf niet een hele uitleg te geven, dat kun je achteraf met haar bespreken. Als het gebeurt, noem je het codewoord zodat ze zich de afspraak herinnert. 
  8. Geef heel duidelijk aan dat jullie het echt gaan veranderen en dat je er – als het haar niet lukt om het op een leuke manier samen te leren – echt streng op gaat letten. Niet om te dreigen, maar omdat sommige dingen gewoon niet kunnen; die moet je corrigeren. Ik geloof dat duidelijk de grens stellen (‘zulke dingen wil ik niet horen/zien’) in combinatie met een leuke aanpak en speelse afspraken het beste werkt bij kinderen.
  9. Overleg ook met de juf dat jullie hiermee bezig zijn en vraag haar of zij er ook even goed op wil letten. 
  10. Wees vervolgens heel consequent in je aanpak. Speelse aanpak met een duidelijke boodschap: onaardig doen over anderen, dat doen wij niet. Lach er dan ook niet om als het best grappig is en let erop hoe je zelf over anderen praat!

Het is het mooiste als ze zelf inziet dat het fijn is als ze leert om haar mond te houden wanneer haar iets opvalt aan een ander. Benoem het ook zo. Dat is positiever dan ‘je moet afleren om…’

Reageer op artikel:
Commentaar op anderen
Sluiten