Concentratieproblemen

antwoord

Ik begrijp uit je verhaal dat je het advies hebt gekregen om je dochter een jaar over te laten doen omdat ze onder haar niveau presteert en een concentratieprobleem heeft. Je dochter is vrij jong en je herkent haar problemen met concentreren wanneer er te veel prikkels zijn.

Veel kinderen hebben moeite om zich langere tijd te concentreren wanneer er sprake is van gedwongen concentratie. Dit is concentratie die nodig is om een ‘opgedragen taak’ te volbrengen. Deze concentratieduur is veel korter dan bij vrijwillige concentratie bij een zelfgekozen activiteit. Het verschil in duur tussen vrijwillige en gedwongen concentratie is vaak de reden waarom ouders niet begrijpen dat de leerkracht klaagt over de concentratie van hun kind. Thuis kan het soms wel uren stilzitten voor de tv of met Lego spelen. De leeftijd van een kind speelt ook een grote rol wat betreft de concentratieduur. 

Hoe jonger het kind hoe korter het zich kan concentreren bij een gedwongen taak. Gemiddeld genomen geldt:

  • 6 jaar: 10 minuten 
  • 10 jaar: 20 minuten 
  • 13 jaar: 30 minuten 

Jullie hebben besloten je dochter te laten onderzoeken maar je moet lang wachten op dit onderzoek. Het is van belang om in de tussentijd actie te ondernemen. Ga bijvoorbeeld in overleg met de leerkracht over het doubleren en vraag naar heel concrete plannen. Doubleren zal waarschijnlijk niet direct haar concentratieprobleem oplossen en luiheid is naar mijn mening nooit de oorzaak van problemen bij jonge kinderen. Een paar ideeën om met de leerkracht te bespreken:

  • Er moeten duidelijke regels en afspraken gemaakt worden met je dochter. Het gaat erom dat de wereld van je dochter verhelderd en voorspelbaar wordt. Dat ze weet wat er van haar verwacht wordt en hoe de dag eruitziet.
  • De dagtaak is misschien te hoog gegrepen. Het kiezen en plannen van taken vraagt een bepaalde mate van zelfstandigheid en concentratie waar je dochter nog niet aan toe is. Het is beter voor haar dat de werktijd in stukjes wordt verdeeld en dat ze precies weet welk werkje er gedaan moet worden en hoeveel tijd daarvoor is.
  • Het is belangrijk dat ze regelmatig feedback krijgt. Er is misschien geen tijd voor intensieve individuele begeleiding, maar er zal wel een handelingsplan gemaakt worden waarin staat wat er wel gaat gebeuren. Er kunnen bijvoorbeeld afspraken gemaakt worden over de omgang met werkjes. De juf kan wat vaker langslopen, contoleren of de opdracht duidelijk is, wijzen op de tijd en even een opmerking of complimentje over haar werk maken. 
  • De plaats in de klas is ook van belang. Te veel prikkels in een druk tafelgroepje hebben een negatief effect op de concentratieduur. Een rommelig kastje, te veel spulletjes op tafel of een overvol etui zijn zaken die te veel afleiden en makkelijk te veranderen zijn.

Thuis is het van belang dat je dochter rust kan vinden. Op vaste tijden eten, niet te veel suikers, op tijd naar bed, niet te veel wisselende naschoolse activiteiten en zo min mogelijk prikkels zoals een radio of tv die onnodig aanstaat. Het is misschien een open deur maar bij rust en regelmaat zijn kinderen heel erg gebaat!

Reageer op artikel:
Concentratieproblemen
Sluiten