Concentreren op activiteit

redactie 21 jun 2018 Aanmoedigen

antwoord

Het ene kind kan zich van nature langer concentreren en met één activiteit bezig zijn dan het andere. Deels hoort dat bij een kind, die verschillen zijn er nu eenmaal, maar natuurlijk kun je je kind wel helpen om te leren langer met een activiteit bezig te zijn. Dat zal hij straks op school ook moeten en het is fijn als jij vóór die tijd vast met hem daarmee aan de slag gaat. 

Allereerst is het handig om te weten wat erachter zit:

  • Boeit iets hem niet langer dan heel even?
  • Heeft hij de rust niet in zich om iets vol te houden of af te maken?
  • Lukt het (soms) wel als jij met hem samen speelt of dan ook niet?
  • Zijn er bezigheden of momenten waarop het wél lukt? Is er een lijn te zien in die bezigheden (bijvoorbeeld rustige activiteiten, actief bezig zijn, dingen die hij leuk vindt).
  • Hoe ben je er tot nu toe zelf mee om gegaan? Hoe stimuleer je het al dan niet?

Voor een antwoord op de vragen zou je ook een tijdje kunnen observeren en bijhouden hoe één en ander op dit gebied verloopt: wanneer lukt het niet, wat was jouw rol/tekst, wanneer lukt het wel (tijd bijhouden en activiteiten noteren). Dat kan veel inzicht geven en zorgen voor handvatten om het hem te leren.

Veel kinderen houden erg van tv-kijken. Toch is het niet handig om kinderen te lang op een dag voor de tv te zetten. Plan vaste tijden in en hou je eraan. Wissel passief kijken af met actief bezig zijn. Verder kan het helpen om voor hem een schemaatje te maken en dat te plastificeren. Daarop kun je activiteiten zetten, momenten van samen spelen en alleen spelen, eet- en snoepmomenten, enzovoort. 

Ook kun je met hem oefenen met de kookwekker. Maak het leuk en vertel hem dat hij – nu hij bijna naar de grote school gaat – moet leren om wat langer achter elkaar met dingen bezig te zijn. Dat hoort ook bij school. Jullie gaan dat alvast oefenen. Hou het speels en betrek hem erbij. Wat oefent hij eerst? Wat wil hij dan spelen of doen (bijvoorbeeld eerst samen met jou)? Laat hem zelf de kookwekker zetten. Begin bijvoorbeeld met 10 minuten en maak het steeds wat langer. Zo weet hij wanneer de tijd om is (dan gaat het belletje) en dat helpt vaak om kinderen te leren bij een taak te blijven als ze dat lastig vinden. Uiteraard prijs je hem tussentijds en als het gelukt is.

Reageer op artikel:
Concentreren op activiteit
Sluiten