De brugklas: eerste ouderavond

redactie 22 jun 2018 Blogs

Onze eerste ouderavond op de middelbare school van Anne. Voor het digibord van het aardrijkskundelokaal staat Lucas, 15 jaar oud en één van de drie leerlingmentoren van haar klas.

Lucas: ‘Op de basisschool was eigenlijk mijn enige aandachtspunt m’n rommelige laatje. Daar viel toen natuurlijk best mee te leven. Maar zoals als het gaat wanneer je groter wordt, nemen de kleine dingen van toen nu buitensporige proporties aan. Alles komt gewoon op een grotere schaal. Want nu kamp ik namelijk met een heel chaotisch bureau, met stapels boeken en papier, waardoor het lastig is om aan mijn huiswerk te beginnen. Dan zie ik die berg en denk “laat maar!”. Dus mijn tip aan jullie is om je kinderen te helpen om een nette opgeruimde werkplek te hebben. Dat helpt echt bij het leren.”

Leerlingmentoren zijn vierdeklassers die het hele jaar de eerstejaars begeleiden op hun nieuwe school. Ze geven bijvoorbeeld de boekenkaft-workshop, organiseren sportdagen en gaan mee op kamp. Dat laatste is natuurlijk het hoogtepunt. Terwijl Lucas vrolijk de klas inkijkt naar alle ouders van 1B die zich op deze ouderavond hebben verzameld, zwaait hij met een nonchalante hoofdbeweging zijn lok opzij. ‘Denk je dat we hem kunnen adopteren?’ fluister ik tegen Jasper.

Gezichten bij namen

We zijn een halfuurtje eerder die avond enigszins buitenadem de school ingerold. Ik heb me echt op deze avond verheugd. Ik ben vooral heel erg nieuwsgierig naar de andere ouders. Anne is al een paar keer bij een nieuw vriendinnetje blijven spelen; al heet dat natuurlijk nu heel anders. En ik mag ook geen vriendinneTJE meer zeggen. Maar dat is ook helemaal terecht. Ik vind het wel een fijn idee om ook gezichten bij al die namen te hebben. Blijkbaar ben ik niet de enige ouder voor wie dit geldt. Al snel is iedereen zich aan elkaar aan het voorstellen, terwijl de aardrijkskunde leraar en tevens mentor de juiste pagina in de presentatie zoekt. Dat duurt even. Gelukkig helpt Lucas hem ermee. Ondertussen wissel ik snel de nodige informatie uit met de vaders en moeders om me heen. “Van wie ben jij de vader/moeder? Hoe bevalt het? En hoe gaat het fietsen?’

Het komt goed

Dan heeft mentor Meneer Geertsen gevonden wat hij zoekt en kan hij verder met zijn verhaal. Hij drukt ons vooral op het hart dat kinderen alleen maar kunnen leren als ze lekker in hun vel zitten. Dat het de komende maanden vooral gaat om het wennen aan de nieuwe school, aan elkaar, aan huiswerk maken en het ‘leren leren’. ‘Dus als je kind een fout maakt, dingen vergeet of thuiskomt met een 4, dan moet je vooral niet boos worden. Ik begrijp dat dit misschien soms lastig is’. Hij kijkt over zijn bril de klas in. ‘Van de week kwam er een jongen naar me toe die zijn laptop kwijt was. “Hoe kan dat?” vroeg ik. “Ik had hem gewoon even neergelegd op het Amstelstation en toen was ‘ie weg” zei de jongen. Tja, dan kost het mij ook best moeite om heel neutraal “Oh ja?” te zeggen.” Meneer Geertsen moet er smakelijk om lachen. ‘Het is ook zoveel nieuws waar uw kinderen mee geconfronteerd worden. Dat vraagt echt veel van ze. U denkt misschien dat u zoon of dochter nu moe is van de hele dag school. Wacht maar. Tegen de kerstvakantie kunt u ze opvegen! Maar het komt goed, toch jongens?’ Hij draait zich om naar de leerlingmentoren. Die knikken bevestigend. ‘Tuurlijk!’ roept Lucas ‘Het wordt alleen maar leuker!’

Reageer op artikel:
De brugklas: eerste ouderavond
Sluiten