De brugklas: week 1

redactie 22 jun 2018 Blogs

Daar ging Anne dan; voor de eerste keer naar de middelbare school. Afgelopen dinsdag, met een regenpak aan en een grote rugzak op.

Vooraf had ze een fietsafspraak met een meisje uit haar klas gemaakt, maar die appte 5 minuten voor vertrek dat ze een lekke band had. ‘Nou dan ga ik maar alleen’, zei Anne dapper. En ze stapte op haar nieuwe nog iets te grote fiets. Ik zwaaide haar uit en keek ik haar na tot ik een klein stipje in de verte, de hoek om zag slaan. Met een hele grote knoop in mijn maag. ’s Middags kwam ze thuis met rode wangen. Het was fantastisch geweest; de kennismaking met de nieuwe klas en een speurtocht door de school. De mentor was grappig en er zaten een paar leuke meisjes in haar klas met wie ze onophoudelijk appt. ‘Ik heb al drie nieuwe vriendinnen, mam!’ Ik haalde opgelucht adem.

Nieuwe regels

De introductieweek volgde met allemaal verschillende activiteiten. Zo had Anne een tekenmiddag in Artis, een sportdag en een paar voorzichtige lesjes die voornamelijk in het teken stonden van elkaar en de school beter leren kennen. En hoewel Anne nog steeds heel enthousiast was, begon ook het besef te groeien van de eigen verantwoordelijkheid die deze grotere wereld met zich mee brengt. Ze kreeg bijvoorbeeld een heel blaadje vol regels van de school mee, waarin precies staat wat er gebeurt als je drie keer te laat komt. Of erger; wanneer je ongevraagd foto’s van anderen post op de online media óf drank en drug gebruikt tijdens schoolfeesten. Natuurlijk super goed dat de school hier duidelijke grenzen in aangeeft. Maar net als ik, moest Anne wel wennen aan de volwassen tone of voice. Toch heel anders dan hoe het er op de basisschool aan toe ging.

Kaften

Op donderdag kreeg Anne al haar boeken mee. Gelukkig was Jasper ’s middags vrij om met de auto langs school te rijden. Zo konden Anne en een paar klasgenoten de 12 kilo boeken per kind gemakkelijk naar de vinexwijk laten rijden. Al die boeken moesten natuurlijk ook gekaft worden. Dus haalde Anne na het avondeten het kaftpapier uit de kast en begon aan de keukentafel met het jaarlijkse middelbare scholenritueel. Ik zag haar stoeien met grote rollen, een schaar en plakband. Al na een paar minuten ontaarde dit in een fikse driftbui en vloog het plakband door de kamer. De spanning van de afgelopen dagen zette zich om in frustratie en de tranen spatte uit haar ogen. ‘Zal ik je helpen?’ vroeg ik. ‘Nee ik moet toch mijn eigen boeken kunnen kaften!’ riep ze boos uit. ‘Ik heb vanmiddag er les in gehad.’ Ik keek naar het eerste oefenexemplaar; een geschiedenisboek waar roze papier haastig omheen was gefrommeld en wapperde als een veel te grote jas. Anne liet zich treurig in de stoel vallen. ‘Doe jij het maar’ zei ze en ze schoof de spullen naar me toe. ‘Dan zeg jij welk papier erom moet’ opperde ik. ‘En je moet natuurlijk zelf de etiketten erop plakken, want ik weet niet wat er op moet’.

Geluksmoment

Even zitten we stil te werken aan tafel. Tot Milo bij ons komt zitten. Voor hem betekent de overgang van zijn zus van de basis naar de middelbare school vooral veel heisa en gedoe. Hij kan er niet zo veel mee. Maar blijkbaar is hij toch wel nieuwsgierig, want hij wil allerlei details weten, zoals het assortiment van de kantine en of iedere leerling een eigen kluisje krijgt. Anne vertelt over haar eerste indrukken. ‘Echt, heb je vier uur gym in de week?’ vraagt Milo enigszins jaloers. ‘Ja en twee uur tekenen’ zegt Anne.  Milo ziet ineens ook de voordelen. ‘Lijkt me toch wel leuk die middelbare school’. Ik kijk naar de stapel keurig gekafte boeken voor me, waar Anne een etiket op plakt. Milo voorziet de rug van de boeken met verschillende stroken gekleurd plakband. Zo zijn ze ook makkelijk in de kast te herkennen. Het puntje van zijn tong steekt uit zijn mond van pure concentratie. ‘Ik plak ze extra netjes voor je’ zegt hij. ‘Fijn’ zei Anne. En ik? Ik voel me ineens intens gelukkig.

Reageer op artikel:
De brugklas: week 1
Sluiten