Dit leert je kind in groep 3, 4 en 5

redactie 19 jun 2018 Groepen 1-8

In de middenbouw wordt het allemaal een stuk serieuzer voor je kind. Er is minder tijd om te spelen en er moet nog meer geleerd worden. Niet alleen qua leerstof, maar ook op sociaal emotioneel gebied. Hier alles wat je kind gaat leren per groep.

Groep 3

  • Je kind leert lezen. Eerst woordjes daarna zinnen. Veel scholen werken met AVI en streven naar niveau E3 aan het einde van groep 3.
  • Je kind leert schrijven. Eerst los later aan elkaar.
  • Rekenen: Inzicht in de getallen t/m 20, optellen en aftrekken t/m 20, een begin wordt gemaakt met het honderdveld.

Groep 4

  • Lezen: Nadruk ligt op het automatiseren van het technisch lezen. Op het einde van groep 4 zou je kind AVI E4 moeten beheersen. Er is in ook aandacht voor het begrijpend lezen.
  • Rekenen: hoofdrekenen t/m 100. Sommen worden steeds vaker ook talig aangeboden zodat kinderen inzicht krijgen in toepassingen.
  • Er is minder tijd voor spelenderwijs leren.

In groep 3 en 4 groeit een kind van kleuter naar echt schoolkind

  • Je kind moet langer stilzitten en luisteren.
  • Je kind leert werken in een schrift vanuit het boek. Er zijn in groep 4 niet enkel meer invulwerkboekjes.
  • De spanningsboog wordt verruimd; langer kunnen concentreren op een taakje, nauwkeurig werken.
  • Zelfredzaamheid; zelfstandig een vervolgtaak kunnen kiezen wanneer je klaar bent, kleine problemen zelfstandig oplossen, zoals een gum die kwijt is of een afgebroken potloodpunt.
  • Fijne motoriek; het hanteren van een potlood en pen, het vormen van de letters en zinnen
  • Grove motoriek; balanceren, het werpen en richten van een grote en kleine bal, klimmen in een touw, springen over een toestel, koprol
  • Op veel scholen start een vertel kring over een zelfgekozen onderwerp. De voorloper van de spreekbeurt.
  • Sociaal emotioneel: Leren samenwerken, conflicten oplossen, verplaatsen in, en rekening houden met de ander, de juiste manier van aandacht vragen, verantwoordelijk willen zijn voor het eigen gedrag.

Groep 5

  • De tafels! Vanaf groep 4  worden de tafels inzichtelijk aangeboden Aan het einde van groep 5 moeten kinderen de tafels t/m 10, vlot door elkaar, uit het hoofd kunnen opzeggen. Vaak wordt hiervoor een huiswerkopdracht gegeven. Door deze vaardigheid loopt je kind niet vast in het rekenonderwijs van groep 6.
  • Het beheersen van de spellingregels wordt belangrijker.
  • Er wordt begonnen met voorbereidende topografie en wereldoriëntatie zoals geschiedenis, aardrijkskunde en natuuronderwijs.

In groep 5 wordt er steeds meer verwacht van je kind

  • Je kind leert omgaan met de tijd die beschikbaar is voor een taak.
  • Verantwoordelijk zijn voor het eigen gedrag en een gesprek hierover voeren
  • Verbeterpunten ontdekken bij jezelf.
  • Het handschrift wordt verbeterd en het tempo van het schrijven opgevoerd
  • Het samenwerken wordt op een hoger plan getild er wordt meer gebruik gemaakt van de computer; Kinderen leren informatie zoeken en werkstukken maken. Taken moeten worden verdeeld en je kind leert het aandeel van de ander te beoordelen op een juiste en eerlijke manier.
  • De creativiteit wordt ontwikkeld door handvaardigheid en tekenonderwijs, muziek, dans, toneel
  • Initiatief nemen; er wordt een actievere rol verwacht bijvoorbeeld bij het organiseren van een viering, je bijdrage in de kring, het uiten van je nieuwsgierigheid.

Benieuwd wat je kind leert in de onderbouw, groep 1 & 2? Lees het artikel 'Dit leert je kind in groep 1 & 2'.
Benieuwd wat je kind leert in de bovenbouw, groep 6, 7 en 8? Lees dan het artikel 'Dit leert je kind allemaal in groep 6, 7 en 8'.

Dit artikel is geschreven door schoolcoach Nathalie van Thiel. Zij is leerkracht in het basisonderwijs en moeder van vier kinderen (15, 12, 11 en 6 jaar). Ze beantwoordt voor JMOuders.nl vragen en schrijft artikelen over alles wat met onderwijs en school te maken heeft.

Reageer op artikel:
Dit leert je kind in groep 3, 4 en 5
Sluiten