Ontspannen kun je leren: 10 tips

redactie 19 jun 2018 Ontspannen

Ontspannen zijn is geen karaktereigenschap, volgens Sarah Brewer, schrijfster van het boek ‘Heerlijk Relaxed. Ontspannen voor beginners’. Iedereen kan het leren. Oud en jong! Hier de 10 belangrijkste tips voor een ontspannen gezin.

Tien tips om te ontspannen

1. Vind het juiste tempo
Kies het tempo dat bij u past. Ga niet automatisch mee in de snelheid van de omgeving. Zet bijvoorbeeld ’s avonds mobiele telefoon en televisie uit. Neem de tijd om dingen bewust lanzaam te doen. Een lange wandeling maken, een lekker boek lezen of uitgebreid koken .

2. Voed de kinderen ‘slow’ op
Bekijk de agenda van de kinderen en schrap wat onbelangrijk is. Verveling is goed voor ze. Als kinderen de ruimte krijgen, gaan ze vanzelf zèlf spelletjes bedenken die vaak veel leuker zijn dan alle geplande activiteiten in hun agenda.

3. Neem de tijd voor het ontbijt
Sta een uur eerder op om in alle rust samen te ontbijten. Het klinkt misschien verschrikkelijk, maar vroeger opstaan went snel. In de frisheid van de ochtend kunnen kinderen rustig vertellen wat ze die dag gaan doen.

4. Vereenvoudig de tijd
Mensen denken vaak dat ze een tekort aan tijd hebben, maar in werkelijkheid hebben ze een teveel aan taken. Schaf daarom overbodige klussen af en zet belangrijke dingen bovenaan.

Valkuil: niet alle dringende zaken zijn ook echt belangrijk! Een schreeuwende baas hoeft niet meteen een antwoord en een uitpuilende wasmand hoeft niet onmiddellijk leeg. Daarna is het de kunst om één ding tegelijk te doen. Dat is een stuk efficiënter en het geeft rust.

5. Plan een laat-maar-waaien-dag
Perfectionisme maakt het leven nodeloos ingewikkeld. Daarom moeten mensen zich volgens de simplify-methode zoveel mogelijk ontdoen van de mythe van een ideaal leven. Plan daarom af en toe bewust een niet-perfecte dag. Trek kleren aan die niet bij elkaar passen, vraag om hulp en beantwoord vragen met ‘Weet ik niet’. Deze expres succesloze dagen kunnen heel ontspannend werken.

6. Ga in gedachten op vakantie
Zie het voor u: een wit zandstrand met palmbomen. Hoor het ruisen van de zee, voel het branden van de zon. Wie af en toe fantaseert over een ontspannen vakantie, of in gedachten teruggaat naar een plek waar het mooi en rustig was, voelt zich eerder ontspannen en vrolijk.

7. Beweeg dagelijks een half uur
Elke dag een flinke wandeling maken of een eindje fietsen geeft een voldaan gevoel. Het is goed voor de doorbloeding , het ontspant de spieren en zorgt bovendien voor een goede nachtrust. Kies wel een sport die bij u past. Ga niet joggen als u daar een hekel aan heeft: de motivatie verdwijnt dan binnen een week.

8. Hou een stressdagboek bij
Iedereen schiet om verschillende redenen en op verschillende momenten in de stress. Om te ontdekken waar bij u de oorzaak van spanning ligt, is het handig om een stressdagboek bij te houden. Schrijf elke dag op wanneer er stress was. Zo ontstaat inzicht in patronen die soms makkelijk te doorbreken zijn.

9. Ontspan het hele lichaam
Neem af en toe de tijd om alle spieren te ontspannen. Ga op de rug liggen en sluit de ogen. Bal de vuisten en adem diep in. Adem uit en laat tegelijkertijd de vuist los. Voel de spanning wegvloeien. Trek daarna de schouders op en voel de spanning, laat alles weer zakken bij de uitademing. Ga zo alle spieren van het hele lichaam af.

10. Geniet van het goede
Aan het eind van de dag zijn mensen eerder geneigd om te piekeren over wat er allemaal misging, dan om te genieten van wat er goed ging. Toch is het heel prettig om soms eens na te gaan wat allemaal wel gelukt is. Loop voor het slapen gaan in gedachte nog even de dag door en sta stil bij leuke, grappige, ontroerende of vrolijke momenten.

Reageer op artikel:
Ontspannen kun je leren: 10 tips
Sluiten