Dominant bij spelen

redactie 19 jun 2018 Agressief

antwoord

Tischa Neve, kinderpsycholoog en J/M opvoedcoach:
Je zoontje moet nog leren om samen te overleggen, te geven en te nemen, en dat het soms met spelen niet helemaal gaat zoals hij voor ogen heeft. Moeilijk voor kinderen die graag de leiding nemen en grootse ideeën hebben over hoe ze iets zouden willen.

Voor later is het een prima eigenschap; er zijn gewoon leiders en mensen die daar minder behoefte aan of kwaliteiten voor hebben. Op zich prima dus. Alleen is het zaak hem te helpen te leren hoe je dat op een prettige manier kunt doen, voor nu en voor later. En hoe je ook goed met anderen kunt overleggen en samenwerken.

Rond deze leeftijd zijn kinderen in staat steeds beter te begrijpen hoe een ander zich voelt. En dat die ander de wereld anders ziet en ervaart dan hijzelf. Ze kunnen zich steeds beter verplaatsen in de ander. Dat helpt om op een prettige manier met elkaar te spelen en om te gaan. Het ene kind is daar van nature iets sneller en beter in dan het andere.

Een paar ideeën om hem te helpen:

  • Leg de nadruk op het ‘leren’. Hij doet het niet om vervelend te zijn, het is onmacht van hem. Hij heeft dus jouw hulp nodig. Boos worden heeft veel minder zin dan hem helpen op de momenten dat het hem niet lukt.
  • Check eens bij de juf of zij het herkent op school. Soms zie je dat dit gedrag vooral voorkomt als ze thuis zijn (hun eigen domein) en minder als ze elders zijn. Ziet juf het ook? Overleg dan eens hoe zij ermee omgaat en maak samen afspraken, zodat hij op meerdere plaatsen op min of meer dezelfde manier gecoacht wordt om het te leren.
  • Je kunt op een relaxed moment, als hij lekker in zijn vel zit, met hem bespreken dat het fijn is als het hem lukt om beter te overleggen met andere kinderen. En om soms te accepteren dat zij iets anders willen dan hij.
  • Laat hem bedenken waarom het fijn zou zijn als dat lukt. Wat zou er dan leuker zijn? Als hij dit goed kan bedenken, helpt dat om hem te motiveren zijn best te doen het te leren.
  • Wat hoort er allemaal bij ‘leuk samen spelen’? Maak samen een lijstje.
  • Je kunt bedenken en benoemen wat hij hiervan al kan en doet. Dat heeft hij dus allemaal al geleerd!! En vervolgens wat hij nog zou kunnen leren. Laat hem iets uitkiezen wat jullie gaan oefenen.
  • Spreek vervolgens oefenmomenten af. Je kunt eerst eens oefenen in een rollenspel samen (jij bent vriendje en andersom, oefen de onhandige manier en de fijne manier), of gewoon op momenten dat jullie samen spelen.
  • Bedenk (samen) met welk(e) kind(eren) het al best aardig of wat beter lukt, en ga met hun oefenen. Wees alert en benadruk de momenten dat er samen overlegd wordt, prijs hem/de ander door te beschrijven wat ze doen en wat dat ze oplevert.
    'Jullie wilden allebei wat anders doen en hebben samen iets gezocht wat jullie allebei leuk vinden. En jullie hebben het gevonden! Dat is nog eens samenwerken. En nu kunnen jullie fijn samen spelen
  • Dit blijf je doen elke keer dat er iemand is. Lukt het hem (nog) even niet? Verwoord dan wat er speelt, wat ieders behoefte is en help de kinderen om er samen uit te komen. Blijf rustig, help herinneren aan de afspraak en help hem. Keer op keer op keer…
Reageer op artikel:
Dominant bij spelen
Sluiten