Doorslaapproblemen

redactie 19 jun 2018 Gezondheid

antwoord

Ik maak niet uit jullie verhaal op wat jullie afspraak/aanpak nu is, als jullie zoon wakker wordt om 1 uur en daarna niet meer kan slapen. Komen jullie dan nog in het verhaal voor of ligt hij gewoon alleen rustig wakker tot hij weer in slaap valt en verder niks? 
Het doorslaapprobleem lijkt op een verkeerd ingeslepen patroon. Slechts zelden hebben slaapproblemen bij kinderen een medische oorzaak. Twijfel je hier toch over, raadpleeg dan je huisarts.
Jullie zoon heeft logischerwijs in het begin veel aandacht gehad voor het niet in slaap kunnen vallen en zijn angsten, doordat jullie van alles geprobeerd hebben om het op te lossen. Het lukt hem nu niet meer om zelf weer in te slapen. Dit moet hij opnieuw leren zonder jullie hulp. Wat in elk geval stap 1 is, is dat jullie de aandacht voor het niet meer inslapen weghalen. Hij is oud genoeg om zelf te plassen en weer in bed te gaan en blijven. Dat moet een vaste afspraak worden zonder jullie inmenging. 

Verder kun je met hem samen een plannetje bedenken om de kans zo klein mogelijk te maken wakker te blijven en de kans zo groot mogelijk te maken om weer in slaap te vallen. Wat kan hem daarbij helpen? Probeer met hem ook hier een vast ritueeltje van te maken. Wat ideeën:

  • Klein nachtlampje in plaats van gewoon lampje, zodat hij niet te veel wakker wordt van het licht. Of de deur op een kier en ganglamp aan en in de kamer verder niks. 
  • Een rustig muziekje aanzetten als hij weer in bed komt
  • Even lezen als slapen echt niet lukt
  • Hoe kan hij zijn hoofd leeg maken? Waar kan hij het beste aan denken? Wat te doen als hij eventjes bang is? 

Verder nog wat basistips:

  • Welke aanpak het ook wordt, hou het een tijdje vol. Op die manier zie je pas echt of het gaat werken. Van alles wisselend proberen werkt niet. 
  • Hou een slaapdagboek bij. Hierin schrijf je de aanpak op en – als jullie het merken – het moment van wakker worden. 
  • Zorg voor regelmatige bedtijden. Je kunt een tijdje kijken of iets verschuiven van de bedtijd (wat later) helpt. Hou ook dit dan weer een periode vol. 
  • Altijd plassen voor slapen gaan. 
  • Je kunt ook structureel een tijdje proberen hem als jullie naar bed gaan wakker te maken om te plassen (zonder verdere aandacht en wel echt wekken). 
  • Beker warme melk voor slapen gaan.
  • Zorg voor duidelijke grenzen overdag en s’ nachts, dit kan ook invloed hebben op slaapproblemen.
Reageer op artikel:
Doorslaapproblemen
Sluiten