Doubleren of niet?

redactie 19 jun 2018 Groepen 1-8

antwoord

Het is absoluut waar dat ik geen eenduidig advies kan geven omdat ik jullie dochter niet ken en geen heel jaar met haar gewerkt heb. Ik vind het ook een beetje jammer dat de leerkracht de keuze zo duidelijk bij jullie neerlegt. Zij heeft jullie dochter een heel jaar meegemaakt, de leerkracht kent je dochter en haar mogelijkheden in de klas en de school als geen ander. Jammer dat je geen duidelijk advies meekrijgt. Je zou hier best naar kunnen vragen!

Ik geef je een aantal zaken ter overweging:

  • Er is bijna geen kind dat zegt: ‘Ja leuk, zittenblijven!’ Je dochter overziet de consequenties van de keuzes niet en kan daarom niet de beslissing nemen. Een kind wil het liefst in de vertrouwde omging van haar klas blijven. Ze kan zich geen voorstelling maken van hoe het volgend schooljaar zal verlopen en wil gewoon hetzelfde als haar vriendinnetjes. Als volwassene moet je deze wens meenemen maar wel de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Dit kan jullie dochter nog niet! Neem dus als ouders zelf een weloverwogen beslissing.
  • Van blijven zitten verandert een zwakke rekenaar niet in een goede rekenaar. Het klopt dat doubleren op de lange termijn geen spraakmakende gevolgen voor de leerprestaties heeft. Soms doet het een kind sociaal-emotioneel heel veel goed. Wanneer je kind een laag gevoel van eigenwaarde heeft, steeds op haar tenen loopt en zich daar erg bewust van is, dan kan zo’n jaartje ‘lucht’ in vele opzichten heel veel goed doen: je kind is een keer niet de uitvaller maar juist het kindje dat alles al weet. Dat kan soms zoveel goed doen dat een kind met een laag gevoel van eigenwaarde enorm groeit en sterk wordt, zelfvertrouwen krijgt en daardoor meer uit zichzelf kan halen. De basisschooltijd duurt acht jaar; één of twee jaar met meer succeservaringen en daardoor een vrolijker kind is relatief gezien niet te verwaarlozen!
  • Jullie dochter lijkt weinig last te hebben van een laag zelfbeeld ondanks haar matige prestaties. Compliment voor de leerkracht! Want daar zal zij ook zeker een rol in hebben gehad. Jullie kunnen voor je dochter kiezen om door te gaan naar groep 4. De school biedt voor haar ook extra hulp. Dat is fijn! Groep 4 is namelijk echt een stukje pittiger. Er wordt in de methodes vanuit gegaan dat je kind toch zeker lezen E3 beheerst. De taal- en rekenboeken gaan uit van dit leesniveau. Beheerst je kind dit niveau niet, dan zal het alleen al bij het lezen van de opdrachten moeilijkheden ondervinden. Je dochter heeft meer tijd nodig om de opdrachten te lezen en zal dus vaak haar taak niet afkrijgen.
  • Wanneer jullie de mogelijkheid hebben om je dochter met hulp naar groep 4 te laten gaan, kun je dit zeker overwegen. Maak hiervoor wel heel duidelijke afspraken met de leerkracht van groep 4. Zorg dat je dochter een aangepast programma krijgt, maar vooral ook aandacht hiervoor van een leerkracht of assistente. Een aangepast programma is namelijk lang niet altijd een pretje. Kinderen vinden het nogal eens vervelend om een ander taakje te moeten doen dan de klasgenoten. Maar wanneer er voldoende aandacht voor de instructie is kan dit een prima keuze zijn.
  • Wanneer snel blijkt dat groep 4 toch te hoog gegrepen is, neem dan direct de beslissing om je dochter op eigen niveau te laten verder werken en eventueel groep 4 te laten doubleren. Je wil niet dat je kind verandert in een ongelukkig onzeker kindje.
  • Maak heel concrete afspraken met de leerkracht van groep 4. Evalueer tijdig en neem hiervoor als ouder zelf het initiatief. Spreek met de leerkracht af dat je op de hoogte wil blijven van de vorderingen en beslissingen omtrent je dochter via de mail of gesprekjes.
Reageer op artikel:
Doubleren of niet?
Sluiten