Een ei hoort erbij!

Hoe gezond zijn eieren eigenlijk? Hoe vaak per week mag je kind een eitje eten en wat is beter: gekookt of gebakken? Plus feiten en fabels over eieren op een rij.

Regelmatig een ei eten is heel gezond voor kinderen en volwassenen. Eieren – vooral de eierdooier – bevatten namelijk ontzettend veel voedingsstoffen. Eieren zijn rijk aan alle essentiële aminozuren, een bron van biologische, hoogwaardige eiwitten en bevatten nuttige stoffen als ijzer, choline, foliumzuur en de vitamines B2, B12, E en D.

Dit schema laat zien welke vitamines je kind binnenkrijgt bij het eten van drie eierdooiers.

Vitamine % van je dagelijkse behoefte
Carotenoïden 100%
Vitamine D en selenium 50%
Vitamine B12 40%
Vitamine B5 en fosfor 25%
Ijzer, Vitamine B2, B6, B9 en A Meer dan 15%

Voordelen

Er zijn nog meer redenen om je kind regelmatig een eitje te laten eten. Eieren bevatten niet veel calorieën, maar zorgen wel voor een verzadigd gevoel. Dit zorgt ervoor dat je kind minder behoefte zal hebben om te gaan snoepen en snacken. En omdat eieren amper koolhydraten bevatten, zorgen ze ervoor dat de bloedsuikerspiegel in balans blijft. Hierdoor kan je kind zich beter concentreren.

Lastige eters

Is je kind een moeilijke eter, geef hem dan regelmatig een gerecht met ei te eten. Op deze manier hoef je je geen zorgen te maken dat je kind voedingsstoffen tekort komt. Bovendien kun je met eieren eindeloos variëren. Zo kun je bijvoorbeeld groentes door een geklutst ei doen en in een omelet 'verstoppen' of als tussendoortje gevulde eieren maken. En welk kind houdt er nou niet van eieren?

Hoeveel per week?

Als jullie thuis een gevarieerd voedingspatroon hebben, kun je je kind gerust drie eieren per week geven, is de mening van het Voedingscentrum. Eet je kind geen vlees-, kaas-, of leverproducten, dan kun je je kind vier tot vijf eieren per week laten eten. Zo krijgt je kind niet meer cholesterol binnen dan volgens het Voedingscentrum goed voor hem is.

Andere voedingsexperts zijn van mening dat er helemaal geen maximum zit aan het aantal eieren zit dat je per week mag eten. Volgens hen onstaat een verhoogd cholesterol niet door voeding, maar heeft dit andere oorzaken. De lever zou een teveel aan cholesterol zelf afbreken. Zij beroepen zich op andere onderzoeken dan bijvoorbeeld het Voedingscentrum.

Salmonella

Salmonella is een bekende ziekmakende bacterie. Deze kan voorkomen in rauwe dierlijke producten, zoals vlees, vis en eieren en op rauwe groente, kiemgroente en fruit. Vooral ouderen, zieken en kinderen tot 5 jaar kunnen heel ziek worden van een besmetting. Door de verbetere hygiëne komen salmonella besmettingen gelukkig steeds minder voor. Slechts zo'n 3 op de 10.000 eieren zijn besmet met het salmonella.

Ondanks dit risico zijn er mensen die zweren bij wat rauw eigeel door bijvoorbeeld een smoothie. Zo zouden de vetzuren, het cholesterol en de vitamines namelijk optimaal in het lichaam opgenomen worden. Wil je – heel verstandig! – geen enkel risico nemen, zorg dan dat het eiwit- en geel altijd gestold is bij het bakken of koken om besmetting met salmonella te voorkomen.

Feiten en fabels

  1. Van eieren wordt je niet dik – FEIT
    Een gemiddeld gekookt ei bevat maar 75 kcal. Ook bevatten eieren veel gezonde vetten die ervoor zorgen dat de hormonen die de vetverbranding reguleren in balans blijven en optimaal kunnen werken.
  2. Eieren zijn goed voor je ogen – FEIT
    Luteïne en zeaxanthine zijn twee stofjes die in eieren zitten en die goed zijn voor de ogen. Ze zorgen voor beter zicht en beschermen tegen staar en maculadegeneratie (wat blindheid veroorzaak).
  3. Eieren zijn goed voor de hersenen – FEIT
    Eieren zijn één van de beste bronnen van choline. Choline is een belangrijke voedingsstof voor onze hersenen. Deze zeldzame voedingsstof is bijna niet in andere voedingsmiddelen te vinden.
  4. Van eieren kun je besmet raken met het vogelgriepvirus – FABEL
    Wanneer een ei toch besmet raakt, overleeft het virus verhitting niet.
  5. Eieren tijdens de zwangerschap zijn gezond – FEIT
    Zwangere vrouwen slikken vaak foliumzuur, ook wel vitamine B9. Een ei bevat ongeveer 44 gram B9. Daarnaast bevatten eieren de natuurlijke variant van vitamine A, dat essentieel is voor de ontwikkeling van de foetus.
  6. Eieren bewaar je buiten de ijskast – FABEL
    Bewaar eieren juist liever wel in de ijskast; hierdoor blijven ze langer vers en is er minder kans op een Salmonella besmetting.

Bron: Voedingscentrum.nl, Gezondheidsnet.nl en Jasperalblas.nl

Reageer op artikel:
Een ei hoort erbij!
Sluiten