Een hoogbegaafde cheeta

redactie 22 jun 2018 Blogs

Er was voor mij veel te leren op de NOT, de Nationale Onderwijs Tentoonstelling, afgelopen week in de Jaarbeurs in Utrecht. Ik was er voor het eerst en had een hele dag uitgetrokken om informatie te vinden op het gebied van hoogbegaafdheid.

Op de beursvloer was een dyslexiestraat, met meerdere stands die over leesmoeilijkheden gingen. Dat had ik ook best voor hoogbegaafdheid gewild. Nu was het even zoeken tussen alle kramen, maar ik heb goede informatie en goed materiaal gevonden.

Ik heb een werkboekje over leren leren voor Heron gekocht, dat ik samen met hem wil gaan doorwerken. Ook een grote aanwinst was een boek over beelddenken: ‘Ben ik in beeld?’ van onder meer Marion van de Coolwijk. Ik had, mede door de reacties op dit blog, al het vermoeden dat Heron een beelddenker is. Na het openslaan van een willekeurige pagina van het boek wist ik het zeker. Het leuke van het boek is dat het ook geschikt is om gelezen te worden door kinderen zelf.

Eigenlijk is één dag niet voldoende. Zeker niet als je de enorm lange lijst presentaties ziet die tijdens de beurs gegeven worden. Ik heb er uiteindelijk twee gevolgd.

Nora Steenbergen van SLO, het Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling, ging in op diverse nieuwe onderwijsontwikkelingen op het gebied van hoogbegaafdheid. Ook gaf ze een kijkje op de nieuwe website www.talentstimuleren.nl, die tijdens de NOT officieel is gelanceerd door staatsecretaris Sander Dekker van OCW. Dé site is een interactief platform waar iedereen die met hoogbegaafdheid te maken heeft informatie kan vinden.

Ik was erg onder de indruk van Tijl Koenderink van Novilo Opleidingen, met een energieke en humorvolle presentatie over de zeven uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Bedoeld voor leerkrachten, maar ook voor mij als ouder was het leerzaam.

De presentatie begon met een metafoor van een cheeta in het safaripark. Hij kan van nature 110 kilometer per uur rennen. Omdat hij al jarenlang alleen achter langzame konijntjes aan loopt, wordt hij lui. Als er dan op een dag een gazelle met 105 kilometer per uur langs rent, rent hij erachter aan. Ongeoefend als hij is, lukt het hem echter niet de gazelle te vangen. Hij gaat ontmoedigd onder een boom liggen. Is hij nog wel een cheeta? Heron heeft veel weg van de cheeta, al heeft hij geen vlekken. Gelukkig is er een oplossing.

De zeven uitdagingen zijn blokkades die zorgen dat de hoogbegaafde zijn talenten niet volledig kan benutten. Een voorbeeld daarvan is overtuiging. Als je denkt dat je geen tafels kunt leren, wordt het een selffulfilling prophecy. Vooral ouders van hoogbegaafden hebben de neiging hyperouders te worden. Ze willen alles in de omgeving aanpassen om het kind maar te laten bloeien. Koenderink (ervaringsdeskundige) waarschuwt echter vooral het onderwijs niet te veel aan te passen aan het kind. De wereld zal zich later tenslotte ook niet aan hem aanpassen. Zijn motto is: er is altijd iets wat je kunt doen om de situatie te verbeteren. En dat hoort een zoektocht te zijn.

Hij heeft er ook een boek over geschreven. Ik zal het verslinden als een hongerige cheeta.

Reageer op artikel:
Een hoogbegaafde cheeta
Sluiten