Een jetlag bij je kind: met deze 6 tips help je je kleine erdoorheen

redactie 19 jul 2018 Gezondheid

De zomervakantie is overal begonnen en de families die er écht ver op uit gaan, kunnen er niet meer omheen: de lange vliegreis. Het is voor een volwassenen al geen pretje om meerdere tijdzones te doorkruisen, maar voor kinderen is het lastig op een ander level. Dus, hoe ga je om met een jetlag bij je kind?

Superleuk, zo’n ver reisje, maar het vliegen en de eventuele jetlag zijn iets minder fijn. Wees niet bang, met de volgende tips beperk je de schade.

Jetlag bij je kind

Een jetlag wordt veroorzaakt door een verstoring van de biologische klok; die komt namelijk niet goed overeen met de lokale tijd op de plek van de bestemming. Aan de verstoring is in principe niet heel veel te doen, maar met de volgende trucjes en een klein beetje voorbereiding, zorg je dat je kind het grote tijdsverschil makkelijker trekt.

1. Allereerst: probeer je vlucht zo strategisch mogelijk te plannen

Als het kan, boek dan een nachtelijke vlucht, of een vlucht die vertrekt als het donker is en landt wanneer de zon alweer op is. Je kind kan in het vliegtuig slapen, zodat zijn schema niet al te ontregeld raakt. Landen als het licht is maakt het daarnaast makkelijker om te wennen aan de verandering in tijd.

2. Pas het schema van je kind een aantal dagen vóór de vlucht al aan

Verplaats zijn bedtijd en de tijd dat hij opstaat steeds een half uur richting de tijd van de bestemming. Als je ruim van tevoren begint, kun je je kind steeds een aantal dagen laten wennen, voor je weer met een halfuurtje speelt. Zo’n aangepast schema doet wonderen.

3. Probeer niet aan je oude schema vast te houden wanneer je in de nieuwe tijdzone bent

Als je een herinnering nodig hebt, zet dan een wekker rond de tijd dat je kind thuis een dutje doet en probeer je aan dat schema te houden. Het kan helpen om eventuele slaapjes van tevoren vast in te plannen, zodat je niet in de knoei komt met excursies en activiteiten. Je kind heeft routine en consistentie nodig.

LEES OOK: Deze 17 fases ga je door wanneer je moet vliegen met je peuter

4. Plan een paar slaapmomenten in voor de eerste dagen van de vakantie

Een jetlag is voor iedereen lastig. Forceer jezelf dus niet om maar door te lopen, en verwacht vooral van je kinderen niet dat ze dit zullen doen. Oververmoeide ouders en uitgeputte kinderen zijn géén goede combi, dus probeer niet te veel te plannen de eerste dagen. Zorg liever voor een aantal slaap/rust-momentjes voor het hele gezin. Even terug naar het hotel om in stilte te zitten of liggen, is vaak al heerlijk.

5. Vergeet de melatonine niet!

Soms heeft je kind een beetje hulp nodig. Waneer het 11 uur ‘s avonds is en hij nog vol energie rondrent, kun je hem in slaap helpen met wat melatonine. Het is uiteraard niet de bedoeling dat je ‘m het slaaphormoon blijft voeren, maar voor de zekerheid kun je het middeltje meenemen. Disclaimer: overleg met de apotheker of huisarts wat de juiste dosering is voor je kleine.

6. Onthoud dat je kind waarschijnlijk toch wel een jetlag zal krijgen, en dat het ontzettend balen is

Bereid je vast voor, want het gaat gebeuren. Stel je hoge verwachtingen bij en weet dat de eerste dagen van jullie reisje wennen zullen worden. Laat de jetlag je vakantie niet verpesten en plan er zo veel mogelijk omheen. Accepteren dat het gaat gebeuren is ook al een stap in de juiste richting.

Reageer op artikel:
Een jetlag bij je kind: met deze 6 tips help je je kleine erdoorheen
Sluiten