Een klas vol hoogbegaafden

redactie 22 jun 2018 Blogs

Heron sport op maandagmiddag samen met vriendje D. van de Leonardoschool. Zijn moeder en ik drinken dan vaak samen thee. Een mooi moment om ervaringen uit te wisselen.

We zijn allebei erg blij dat onze zonen nu op een passende school zitten en eindelijk lekker in hun vel zitten. Maar dat betekent niet dat we alles wat er op school gebeurt perfect vinden lopen.

Zo wachten we al sinds afgelopen winter op de beoordeling voor een werkstuk biologie dat vlak na de Kerstvakantie ingeleverd is. Heron had het de laatst mogelijke dag ingeleverd, nadat wij er samen een paar dagen lang flink over hadden gestresst. Hij haat werkstukken maken. Hartgrondig.

Dit werkstuk moest gaan over erfelijkheid. Hij had het onderzoek zelf uitgezocht op een grote poster die in het Leonardo-onderwijs wordt gebruikt om aan de slag te gaan met biologie. Hij had alleen geen idee waar hij moest beginnen. Toen hij eenmaal, weken na het horen van de opdracht, achter zijn laptop zat, was hij vooral bezig met het zoeken naar plaatjes.

Hij heeft nooit geleerd een werkstuk te maken. Dus schoot ik te hulp. Eerst veel te ingewikkeld over chromosomen en genotypen (ik dacht toen nog dat hoogbegaafd betekent dat je ook als schoolkind een academisch niveau aankan). Later versimpeld en gericht op de interessante kanten van erfelijkheid. We hadden drie hoofdstukken: cellen, erfelijkheid en klonen. En met mijn hulp leverde hij uiteindelijk en werkstuk in waar we samen tevreden over waren.

Vriendje D. is dol op werkstukken maken. Ieder dag van de kerstvakantie vroeg hij of hij op zijn kamer verder mocht aan het werkstuk. En het document dat hij, de eerste dag na de vakantie, inleverde was er een om ronduit trots op te zijn.

Dus was hij erg benieuwd naar de beoordeling. De eerste week vroeg hij elke dag of de juf of meester er al naar gekeken hadden. Na een paar weken nam de frequentie van zijn vragen af. Nu is hij gestopt met vragen.

De ingeleverde werkstukken zijn nog steeds niet nagekeken. Omdat nog niet alle leerlingen ze hebben ingeleverd. De moeder van Vriendje D. vindt dat de kinderen die het werkstuk op tijd hadden ingeleverd extra punten moeten krijgen. Dat ben ik met haar eens.

Maar eigenlijk vinden we allebei dat ze het cijfer gewoon al lang binnen hadden moeten hebben. In elke klas zitten veel verschillende leerlingen. Ik vind het vreemd dat er rekening wordt gehouden met de kinderen die zich niet aan de afspraken houden.

Wat geeft dat voor boodschap aan de kinderen? Je hoeft je werkstuk niet op tijd in te leveren, want er zijn toch geen consequenties als je te laat bent. Hoogbegaafd of niet, in een klas zou het houden aan afspraken de norm moeten zijn.

Reageer op artikel:
Een klas vol hoogbegaafden
Sluiten