Experts: laat kinderen meer groente eten

Kinderen krijgen teveel suiker binnen en eten te weinig groenten. Om daar wat aan te doen kwamen gisteren 120 gezondheidsdeskundigen uit verschillende disciplines bij elkaar in de Groente-Top. Voorzitter en kinderarts Kevin Joosten vindt dat ouders veel meer kunnen doen om hun kinderen groente te laten eten. “Varieer, wees creatief en maak het leuk.”

De voedingsdeskundigen maken zich zorgen. Uit onderzoek blijkt dat slechts twintig procent van de twee tot driejarigen de aanbevolen hoeveelheid van vijftig tot honderd gram groente per dat binnen krijgt. Terwijl het volgens hen juist belangrijk is dat kinderen al op zeer jonge leeftijd groenten leren eten. “Het is bepalend voor de smaakontwikkeling en voor een gezond eetpatroon op latere leeftijd. Als je op jonge leeftijd al veel groenten eet, neem je dat de rest van je leven mee.”

Overleg

Als voorzitter van het Platform Gezonde Voeding 0-4-jarigen zat Joosten aan tafel met tientallen kinderartsen, huisartsen, gynaecologen, arts-epidemiologen en vertegenwoordigers van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om te onderzoeken hoe ze kinderen meer groente kunnen laten eten door middel van voorlichting en educatie.

“Ouders beseffen soms niet wat er in sommige producten zit”, zegt Joosten. “Kinderen krijgen teveel suikers binnen. Eén pakje Wicky bevat bijvoorbeeld al maar liefst vijf suikerklontjes! Geen ouder zou zijn kind een glas met vijf suikerklontjes meegeven in een broodtrommeltje. Maar zo’n pakje lijkt heel onschuldig.” Kijk hier hoeveel suikerklontjes er in de bekende pakjes zitten.

Nieuwe Schijf van Vijf

Joosten en zijn collega's zijn blij met de aanpassing in de nieuwe Schijf van Vijf, waarin de voorgeschreven groente-inname is verhoogd van 200 naar 250 gram per dag. “De nadruk komt steeds meer te liggen op groente en steeds minder op vlees. Die omslag willen we overal op gang brengen.”

Tips voor ouders

  • Voor kinderen van 0-4 jaar geldt 50-100 gram groenten per dag (twee volle eetlepels). Voor oudere kinderen is 250 gram een gezonde hoeveelheid.
  • Elke groente bevat andere voedingsstoffen dus varieer in wat je je kind aanbiedt.
  • Maak van het rauwkost bijvoorbeeld leuke figuurtjes en/of probeer verschillende bereidingsmethoden uit om het interessant te maken.
  • Verspreid de groente-inname over de dag. Geef bijvoorbeeld snoeptomaatjes of komkommer mee als snack.
  • Vermijd suiker. Suiker verpest net als zout de smaak. Groenten zijn lang niet zo bitter als vroeger, maar omdat we zoveel suiker eten, hebben we wel het idee dat het bitter is. En het is bovendien erg ongezond.
  • Zegt je kind “Ik lust het niet”, biedt het dan toch steeds opnieuw aan. Kinderen hebben tijd nodig om te wennen aan smaken.
  • Begin al tijdens de zwangerschap met het eten van groente. Smaakontwikkeling begint al in de baarmoeder.

Lees ook: 6 tips voor minder suiker (zonder steeds nee te moeten zeggen).

Bron: RTL Nieuws

Reageer op artikel:
Experts: laat kinderen meer groente eten
Sluiten