Faalangst bij kleuter met slechte cito

antwoord

Je dochter zit nu ruim een jaar op school. Je schrijft dat ze slecht scoort bij de Cito-toetsen terwijl je vaak met haar oefent en ze op school ook extra aandacht krijgt van de juf. Als de juf haar iets vraagt klapt ze dicht. Dit laatste vind ik het meest zorgwekkend! Ik krijg de indruk dat je dochter zich helemaal niet vrij voelt in de klas en bij haar leerkracht. Je denkt zelf aan faalangst en ik denk dat je hier inderdaad voor moet oppassen.

Jonge kleuters moeten zich ontwikkelen middels spel. Een kleuter moet een uitdagende omgeving aantreffen en daardoor plezier krijgen in het ontdekken van verschillende soorten materialen en leersituaties, zonder het gevoel te krijgen dat alles wat ze doet gemeten en beoordeeld wordt.

Het eerste jaar op de basisschool moet je kind de kans krijgen om haar draai te vinden. Om een band op te bouwen met de leerkracht en de klasgenootjes. Om zich als een vis in het water te gaan voelen en zich te ontwikkelen op allerlei gebied. Zonder een veilige basis komt een kind niet aan ontwikkeling toe. De cognitieve ontwikkeling volgt vanzelf, elk kind op eigen niveau. Sommigen gaan heel hard en zijn niet te remmen. Anderen nemen ruim de tijd en genieten zelfs na tweeënhalf jaar nog in een kleutergroep. De kleuterjuf observeert en differentieert; ze biedt passend onderwijs.

Het lijkt erop dat je dochter te veel druk ervaart om te moeten presteren. Ze loopt het gevaar daardoor faalangst te ontwikkelen.

Ik raad je aan om je dochter de tijd te geven en thuis niet te veel te gaan oefenen met schoolwerkjes. Het is veel belangrijker dat je werkt aan haar zelfvertrouwen door haar te laten spelen. Van spel leren kinderen op deze leeftijd veel meer dan van oefeningen.

Wat ze leren van de verschillende bezigheden:

  • knippen, plakken, vouwen: motoriek, inzicht, concentratie
  • knutselen: creativiteit, taal, motoriek, problemen oplossen
  • kralen en lego : inzicht, tellen, ordenen, de kleuren, vergelijken, concentreren, fijne motoriek
  • samen spelen: sociale ontwikkeling, taalvaardigheid, en heel veel meer
  • bouwen: ruimtelijk inzicht, problemen oplossen, taal, motoriek,
  • winkeltje, schooltje, met poppen spelen: taalvaardigheid, ordenen, tellen, problemen oplossen, creativiteit

Bespreek met de juf of het niet verstandiger is om je dochter wat meer tijd te gunnen en het werken aan haar zelfvertrouwen op nummer 1 te zetten. Door komende tijd werkjes aan te bieden die nét onder haar niveau zijn, kan je dochter succeservaringen opdoen. Wellicht zal jouw dochter daardoor tweeënhalf jaar moeten kleuteren maar dat is absoluut niet ongebruikelijk. Je werkt dan in ieder geval aan een goede basis en een gelukkig kind.

Reageer op artikel:
Faalangst bij kleuter met slechte cito
Sluiten