Fabels en feiten over ontbijten

Is het erg als je kind ’s ochtends geen zin heeft om wat te eten? En maakt het uit of je wit of bruin brood op tafel zet? Voedingscoach Suzanne Vrij geeft antwoord op deze en andere vragen over het ontbijt.

1. 'Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar’

Feit. Deze uitdrukking berust op waarheid; het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het zorgt voor de brandstof die je nodig hebt om de dag te beginnen. Dit geldt voor volwassenen en zeker ook voor kinderen. Een goed ontbijt zorgt ervoor dat je  stofwisseling op gang komt en dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Dit is belangrijk om goed te kunnen functioneren en zorgt ervoor dat je niet gaat ‘snacken’.

2. Kinderen die ontbijten doen het beter op school.

Feit. Kinderen kunnen zich beter concentreren op school na een goed ontbijt. De hersenen functioneren beter nadat ze voldoende energie hebben gekregen vanuit voeding. Ook zijn kinderen die ontbeten hebben rustiger.

3. Bij een gezond ontbijt hoort brood.

Fabel: Brood – liefst volkoren – is een prima start van de dag, maar je kunt ook kiezen voor crackers, beschuit (volkoren), yoghurt met muesli (zonder suiker), havermout, granola of Brinta om de dag te starten. Ook kun je ’s ochtends heerlijk ontbijten met smoothies. Deze kun je van tevoren maken en bewaren in de vriezer. Zo blijven de vitamines behouden en hoef je alleen maar een fles te ontdooien als je het nodig hebt.

4. Hartig beleg is beter dan zoet beleg.

Fabel. Het belangrijkste is dat je kind genoeg eet ’s ochtends. Eet je kind zijn boterham het liefst met zoet beleg, dan is dat prima. Kies bij voorkeur wel voor gezonde(re) dingen als appelstroop, jam, honing of pindakaas. Een boterham met hagelslag kan ook best, maar liever niet elke dag en alleen als je kind een gezond gewicht heeft.

5. Geef je kind bij het ontbijt bij voorkeur melk te drinken.

Fabel. Zuivel is niet nodig bij een gezond ontbijt. Je kunt ook thee, water of vers vruchtensap inschenken ‘s ochtends. Verse sinaasappelsap is een hele gezonde keuze: het zorgt ervoor dat ijzer uit voeding beter wordt opgenomen door de vitamine C.

6. Bruin of volkoren brood is gezonder dan wit brood.

Feit. Bruin of volkoren brood bevat veel meer vezels, vitamines en mineralen dan wit brood. Deze vezels zorgen voor een goede darmwerking. Bruin brood zit qua vezels tussen wit en volkoren in. Daarnaast vult  bruin of volkoren brood beter waardoor je kind langer vol zit. Ook stijgt het bloedsuikerspiegel minder snel  dan bij wit brood, waardoor je kind minder snel last krijgt van een energiedip.

7. Speltbrood is gezonder dan bruin brood.

Fabel. Speltbrood bevat net zoveel vezels, vitamines en mineralen als bruin brood dus het is even gezond. Het verschil is alleen dat speltbrood voor sommige mensen en kinderen lichter verteerbaar is.

8. Ontbijten met alleen fruit is niet voldoende.

Feit. Fruit is een prima aanvulling op het ontbijt, los of in de yoghurt bijvoorbeeld. Maar fruit alleen is niet genoeg voor een kind om de dag mee te starten. Bovendien zit in fruit veel fruitsuiker. Dit zorgt voor een energiepiek, waarna je kind snel trek krijgt en sneller de neiging zal hebben om te gaan snacken.

Ontbijttips

  • Is je kind niet zo’n ontbijter? Leg je kind dan op een leuke manier uit waarom ontbijten zo belangrijk is. ‘Een auto kan ook niet rijden zonder benzine’, is een goed voorbeeld.
  • Vraag of probeer te ontdekken wat je kind welke gezonde ontbijtproducten je kind wel lekker vindt en haal dit in huis.
  • Koop goede en natuurlijke producten, dus brood van de bakker, (biologische) roomboter en producten waar zo min mogelijke toevoegingen in zitten. Kies bij voorkeur voor volle producten; deze bevatten meer voedingswaarde, dan magere of light producten.

Suzanne Vrij is voedingscoach en woont samen met haar man en drie kinderen in ‘t Gooi. Ze schrijft voor JMouders.nl over alles wat met (gezonde) voeding te maken heeft. 

Reageer op artikel:
Fabels en feiten over ontbijten
Sluiten