Geen cijfers maar kleuren op Zwitserse school

Kinderen op een Zwitserse basischool krijgen geen cijfers meer uitgedeeld, maar kleuren. Dit nieuwe systeem wordt door leerkrachten ingezet om grote teleurstellingen bij leerlingen te voorkomen.

Dit meldt het Duitse blad Der Spiegel, dat een interview had met de directeur van de school.

Opbouwende kritiek

De kleuren komen overeen met de groeistadia van bloemen. In plaats van een drie zouden leerlingen de kleur bruin krijgen. Deze kleur staat voor de aarde en daar kan uiteindelijk iets moois groeien. Oftewel: het is nog niet goed, maar met de opbouwende kritiek gaat dat zeker lukken. De kleur groen geeft aan dat het de leerling gedeeltelijk gelukt is, maar dat hij nog wel even moet oefenen. Met de kleur oranje weet de leerling dat het al goed gelukt is en geel betekent: ik beheers de stof.

Gevoel van falen verminderen

Met deze kleuren willen onderwijzers het gevoel van falen vermijden. Als kinderen een slecht cijfers terugkrijgen, hebben ze vaak het idee dat ze het heel slecht hebben gedaan. Een slecht cijfers wordt verbonden aan negatieve associaties. Natuurlijk geeft de kleur bruin ook aan dat het nog niet goed genoeg is, maar de onderwijzers hopen dat er minder negatieve ideeën aan kleven.

Bron: RTL Nieuws

Reageer op artikel:
Geen cijfers maar kleuren op Zwitserse school
Sluiten