Geen gedag zeggen

redactie 19 jun 2018 Gedrag

antwoord

Om maar direct een antwoord te geven op je vraag of dit vaker voorkomt: jazeker! Geen gedag zeggen, dank je wel zeggen tegen vreemden of sorry zeggen kan allemaal voorkomen.

Oorzaken kunnen zijn:

  • verlegenheid 
  • spanning die je kind heeft opgebouwd rond het fenomeen gedag zeggen
  • het is een heel ding geworden; juist door er als ouder steeds de nadruk op te leggen (omdat je graag wil dat ze het doet) kan het averechts werken

Ik denk dat veel ouders het heel vervelend vinden als hun kind een sociale vaardigheid als gedag zeggen niet beheerst. Het is goed om echt naar je kind te kijken, te onderzoeken wat er speelt en op zoek te gaan naar een oplossing – zonder je te laten leiden door het gevoel l ‘het hoort erbij/ik vind het niet leuk als ze het niet doet’.

Op welke momenten lukt het wel?
Onderzoek eerst of er momenten zijn waarop ze wél gedag zegt of iemand aankijkt en zwaait. 
Er zijn eigenlijk altijd wel uitzonderingen, we zien ze alleen niet altijd omdat we vaak gefocust zijn op die momenten waarop ze het weer niet doet. Door een tijdje heel goed op te letten op momentjes waarop ze wél iets van gedag zegt (aankijken, zwaaien, dag zeggen, high five) kun je ontdekken waarom het dan wel lukt:

  • In welke situatie? 
  • Wat zei of deed jij? 
  • Wat zei of deed de ander? 
  • Wat hielp? 

Door steeds de momenten waarop ze wel iets – in de goede richting – doet te benoemen laat je haar zien dat het haar al wel lukt. Let er wel op dat je het niet heel groot maakt (‘Wow!!! Je hebt gedag gezegd, wat goed!!’), want dan klapt ze wellicht weer helemaal dicht. Beschrijf juist gewoon op een rustige toon wat ze deed en laat haar voelen dat het haar gelukt is (‘We gingen weg bij de bakker en je hebt de bakker aangekeken. Zag je hoe leuk de bakker dat vond? Hij lachte’ of ‘Het is je gelukt, je hebt zelf gedag gezegd toen we weggingen bij oma, zag je hoe fijn ze dat vond?’)

Wat erachter kan zitten:

  • Kan het zijn dat er spanning op zit? Dan helpt het niet om er steeds de nadruk op te leggen. Dat kan juist voor een blokkade zorgen. Zeker als iedereen op haar focust en ze iets moet gaan zeggen.
  • Speelt het altijd al of sinds ze naar school gaat? School en alles wat daarbij hoort is nieuw en kan behoorlijk wat spanning opleveren. Juf gedag zeggen, kringgesprekjes, speelafspraakjes, et cetera. Misschien is het gewoon even veel voor haar.
  • Heb je het idee dat het iets groots is geworden? Dan helpt het vaak om te zorgen voor zo min mogelijk aandacht voor het item ‘geen gedag zeggen’. De kans is dan groot dat ze het ineens gewoon gaat zeggen. Ook daar zou ik dan niet te veel aandacht aan besteden. 
  • Nog wat algemene tips
  • Wat je in ieder geval kunt doen, is op het moment dat het voorkomt uitleggen waarom het fijn of leuk is als je gedag zegt. We willen kinderen leren dat het fijn is om dat te doen, niet dat ze het moeten doen omdat wíj het zeggen. Benadruk de momenten waarop iemand haar of jou gedag zegt (en je haar bijvoorbeeld ziet stralen). Verwoord dat, benoem hoe leuk dat is. Zonder erachter te zeggen ‘en waarom doe jij dat nou niet?’ of ‘ga jij het nou ook doen?’
  • Geef zelf het goede voorbeeld door gedag te zeggen.
  • Verwoord haar gevoel en laat dat er zijn: ‘Je vindt het even moeilijk om gedag te zeggen als iedereen naar je kijkt, dat is oké’. 
  • Je kunt samen kijken naar wat haar al wél lukt. Een handje/kusje/iets zeggen is nu misschien een stap te groot, maar wellicht lukt het haar wel om te zwaaien? Leg er geen druk op, haal die er juist af door te zeggen: ‘Gedag zeggen vind je nu nog even te moeilijk, zullen we kijken of zwaaien wel lukt?’
  • In het openbaar zeggen dat ze het moet doen, helpt meestal niet. Misschien kun je afspreken dat je – als ze het vergeet – in haar oor fluistert of ze nog even zwaait, en dan een knipoog of aai over haar bol als het lukt, Dat is een stuk subtieler en haalt de spanning weg. 
Reageer op artikel:
Geen gedag zeggen
Sluiten