Janneke Juffermans
Janneke Juffermans Social media 13 jul 2021
Leestijd: 4 minuten

Aha, dáárom zijn onze kinderen zoals ze zijn!

 

Dikke kans dat je zelf een millennial bent of van de ‘patatgeneratie’. Dan zijn je kinderen óf van generatie Z óf van generatie Alpha. Wat zegt dat eigenlijk over hen? 

Onze kinderen: betrokken en onafhankelijk

Het ene onderzoek hanteert nét andere jaartallen dan het andere, maar grofweg zijn onze kinderen te verdelen in twee generaties. Is je kind geboren tussen ongeveer 1995 en 2010, dan hoor het bij generatie Z. Lag je kind vanaf 2010 in de wieg, dan hoort het bij generatie Alpha.

En natuurlijk kloppen de etiketjes niet voor ieder kind helemaal, want elk kind is anders. Maar je zult de rode lijn vast herkennen bij je eigen kinderen.

Millennials

De generatie vóór Z heet generatie Y (geboren tussen ongeveer 1980 en 1995). Mensen die in deze periode geboren zijn, worden ook wel millennials genoemd. In deze periode was kwam het internet op, was er een enorme keuzevrijheid en kregen jongeren veel kansen. Social media zoals Instagram, YouTube en Snapchat zijn daarom enorm belangrijk: millennials doen er inspiratie op en plaatsen ook zelf regelmatig posts.

Over millennials wordt vaak gezegd dat ze het moeilijk vinden om keuzes te maken, lui zijn, niet kunnen omgaan met tegenslagen en vaak switchen (van opleiding, van baan, van partner). Maar ook dat ze authentiek, ondernemend, creatief en zelfverzekerd zijn.

Online

Digital natives, wordt er ook weleens gezegd over kinderen van generatie Z. Andere namen: iGeneratie, post-millennials. Ze zijn opgegroeid met een smartphone in hun hand en zijn al van jongs af aan overspoeld met online informatie. Daardoor weten ze moeiteloos (en razendsnel) de weg op internet. Deze kinderen zijn sterk gevormd door de digitale mogelijkheden.

Hun sociale leven speelt zich voor een belangrijk deel online af, ze zitten dus veel meer thuis dan vorige generaties. De online lessen en vergaderingen tijdens corona waren voor hen – hoewel geen pretje – een kolfje naar hun hand.

Iedereen gelijk

Doordat ze vlogs en social media volgen van mensen over de hele wereld zijn ze echte wereldburgers. Ook hebben ze weinig met hiërarchie en autoriteit – op internet is iedereen gelijk. Dus of het nu de leraar of de baas is: zolang iemand geen goed verhaal heeft, zullen leden van Generatie Z er niet van onder de indruk zijn.

Vaak zijn kinderen en jongeren uit deze generatie snel afgeleid – na gemiddeld 8 seconden dwaalt de aandacht weer af. Ze nemen informatie liever via video’s tot zich, boeken lezen vinden ze vaak saai.

Multitasken

Ze zijn vaak politiek betrokken, en willen graag de wereld veranderen. Ze zijn ondernemend en onafhankelijk. Omdat ze zijn of worden opgevoed door heel bewuste ouders, zijn ze vaak ook meer risicomijdend dan eerdere generaties. Dit zorg ervoor dat er bijvoorbeeld minder tienerzwangerschappen zijn, dat ze goed op de hoogte zijn van de gevolgen van drugs en alcohol en dat ze vaker hun school afmaken dan millennials.

Duurzaamheid is belangrijk voor deze generatie. Ze letten vaak bewust op wat goed is voor de wereld. Ze zijn ook vastberaden, meelevend en loyaal. Ook zijn het multitaskers: geen enkel probleem om met je ouders te praten en ondertussen naar de storyline op Insta te kijken.

In de luiers

Een gedeelte van generatie Alpha loopt nog rond in de luiers, want hierbij gaat het om de kinderen die vanaf 2010 geboren zijn. Deze kinderen worden opgevoed door millennials en zijn net als generatie Z-kinderen gewend aan het leven in een online omgeving.

Ze zullen generatie Z op dit gebied nog wel overtreffen, want ze maken er al op heel jonge leeftijd kennis mee. Thuis, op school, overal komen ze in aanraking met digitale mogelijkheden. Ze ontdekken de online wereld spelend en zijn daardoor de meeste technologische generatie tot nu toe. Ze zijn eraan gewend dat alles snel gaat en dat de technologie reageert op hun impulsen.

Influencers

Uit onderzoek blijkt dat flink wat millennial ouders al een account op social media voor hun kind aanmaken of een eigen website, zelfs voordat het een jaar oud is. Dus zelfs al zijn ze er nog te jong voor, de weg naar online wordt alvast geplaveid voor hen.

Hoe klein ze ook zijn, ze kijken al op jonge leeftijd naar vloggers, muziekvideo’s, gamevideo’s, tutorials en tv-programma’s. Influencers hebben daardoor al een grote invloed op deze generatie. Ongeveer de helft van deze generatie wil producten kopen die hun favoriete influencer gebruikt.

Snel, snel

Ze groeien vaker op in niet-klassieke gezinnen, maken meer veranderingen mee en leven steeds vaker in stedelijke omgevingen. Deze generatie zal goed opgeleid en ondernemend zijn, gewend zijn aan een wereld vol geavanceerde technologie. Multitasken is voor hen de gewoonste zaak van de wereld en informatie verzamelen moet snel, snel.

De millennial als moeder: dit typeert jou waarschijnlijk als ouder

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zondagochtend het beste van J/M Ouders in je mailbox 👪

Start je zondag goed met de mooiste verhalen van J/M Ouders.