Gezondere pepernoten

redactie 21 jun 2018 Feestdagen

Sinterklaas is bijna weer in het land. Natuurlijk zijn pepernoten uit de winkel ook lekker, maar veel leuker is het om zelf pepernoten met je kind te maken. Wil je eens een gezondere variant bakken, probeer dan eens dit pepernotenrecept van voedingscoach Suzanne Vrij.

Ingrediënten

  • 120 gram speltmeel
  • 80 gram amandelmeel
  • 60 gram kokosbloesemsuiker of honing
  • 5 tl speculaaskruiden
  • 5 el kokosolie, vloeibaar
  • 2 -3 el  melk ( of noten-, soja-, rijst- of kokosmelk)
  • Snufje zout

Bereiding

  • Verwarm de oven voor op 175 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Meng het meel (beide soorten) met de suiker, speculaaskruiden en het zout in een kom.
  • Voeg daar de kokosolie (even vloeibaar maken) aan toe en meng goed door elkaar.
  • Voeg vervolgens 1 eetlepel melk aan het deeg toe. Het deeg word dan wat plakkeriger, zodat je er een mooie bal van kan vormen.
  • Is het deeg nog te droog, voeg dan extra melk toe. Mocht het deeg per ongeluk te nat worden, voeg je nog wat extra meel toe.
  • Kneed het deeg nog even flink met je handen en vorm er vervolgens kleine balletjes van die je iets platdrukt. Verdeel deze over de bakplaat.
  • Zet het 15-20 minuten in de voorverwarmde oven (175 graden), totdat de kruidnoten lichtbruin kleuren.
  • Laat ze afkoelen tot ze lekker knapperig zijn.

 

Suzanne Vrij is voedingscoach en woont samen met haar man en drie kinderen in ‘t Gooi. Ze schrijft op haar eigen website en voor JMouders.nl over alles wat met (gezonde) voeding te maken heeft. 

Reageer op artikel:
Gezondere pepernoten
Sluiten