Gezond eten

Gezond eten

Drie maaltijden per dag is normaal, 5 keer per dag wat kleinere porties is uitstekend, maximaal 7 keer per dag ‘iets eten’ moet genoeg zijn. Laat kinderen van kleins af aan wennen aan diverse smaken. Maak geen heisa als ze een periode ‘verslaafd’ lijken aan pasta, aardappelen of appelmoes. Meestal waait het vanzelf over.

Ontbijten

Wen kinderen aan ontbijten, ook al hebben ze geen trek. Niet ontbijten veroorzaakt een lage bloedsuikerspiegel met een slechte concentratie, slapte of juist druk gedrag als gevolg.

Tips voor het onbijt:

  1. Dek ’s avonds de tafel en zet neer wat niet in de koelkast hoeft.
  2. Ontbijten duurt hooguit 20 minuten. Stem daarop de wekker af.
  3. Smeer de boterhammen ’s avonds en zet ze in de koelkast.

Lunchen

Veel scholen hebben een continurooster. Kinderen eten tussen de middag op school en niet thuis. De meesten eten braaf hun trommeltje leeg, maar veel kinderen gunnen zichzelf geen rust om te eten.

  • Varieer geregeld de trommelinhoud.
  • Geef kleine eters niet te veel mee.
  • Vraag af en toe de overblijfleiding of uw kind eet.
  • Geef geen snoep of andere snacks mee om het kind toch maar iets te laten eten.
  • Geef geen pakjes drinken met veel suiker (die liggen zwaar op de maag).

Avondeten

Eet ongeveer anderhalf uur voor de kinderen gaan slapen. Dat is goed voor de spijsvertering.

  • Maak door de week eenvoudige maaltijden. Varieer wel.
  • Geef een kleine eter kleine porties.
  • Maak één maaltijd voor iedereen.
  • Meehelpen met koken doet menig ‘slechte’ eter opfleuren.

Vegetarisme

Een vegetariër eet geen vlees (meer). Er zijn ook vleesverlaters, die wel vlees eten, maar met mate. Veganisten eten helemaal geen dierlijke producten: geen vlees, eieren, dierlijke vetten, zuivel etc. Lees verder

Populair binnen Gezondheid

Tips van de redactie

Meer artikelen over Gezond eten