Snoepen en Snacken

Snoepen en Snacken

Snoepen is lekker, gezellig en een beloning. Snoep bevat meestal niet veel meer dan suiker of vet en weinig andere nuttige voedingsstoffen. Het is calorierijk en eet makkelijk weg: deze extra energie naast het dagelijkse menu kan gewichtstoename veroorzaken. Bovendien remt veel snoepen de eetlust, waardoor de gezonde maaltijd aan tafel in het gedrang komt.

Gebit

Elk eetmoment betekent een aanslag op het gebit. Suiker wordt omgezet in zuur, dat het glazuur van de tanden en kiezen aantast. Suiker zit bovendien in heel veel voedingsmiddelen. Gaatjes en tanderosie kunnen het gevolg zijn. ‘Langzaam snoep’ is het slechtste, zoals kauwgom, toffees, lollies, zuurstokken en kaneelstokken.

Vet, suiker of kunstmatige zoetstoffen?

Per 100 gram bevat vet de meeste calorieën. Suiker iets minder en zoetstoffen leveren bijna geen energie. Snoep dat is gezoet met zoetstoffen bevat dus meestal minder calorieën dan gewoon snoep. Maar deze stoffen hebben soms bijwerkingen: sorbitol kan diarreeklachten geven, in tegenstelling tot aspartaam en cyclamaten. Bovendien krijg je er al gauw te veel van binnen. En ook snoep met kunstmatige zoetstoffen veroorzaakt een zuuraanval op het gebit.

Natuurlijke zoetmakers

Er is ook snoep met zoetmakers zoals maïsstroop, oersuiker of honing. Dit snoepgoed koop je meestal in de reformzaak. Het lijkt gezonder, maar is ook calorierijk en even slecht voor de tanden.

Toegevoegde voedingstoffen

Er is steeds meer snoep met extra vitaminen en andere voedingsstoffen. Dit snoep lijkt gezond(er) maar het kan nooit een normaal, gezond voedingspatroon met echt fruit vervangen. Een overgevoeligheid voor andere toevoegingen (waaronder kleurstoffen) komt maar heel zelden voor. Alle toevoegingen zijn uitgebreid getest voordat ze worden toegelaten in voedingsmiddelen. Slecht voor de gezondheid zijn die stoffen daarom zeker niet. Vaker zijn kinderen overgevoelig voor melk, noten of eieren.

Tips

  1. Zorg voor maximaal zeven eet- en drinkmomenten per dag
  2. Het is beter een (grote) portie snoep, in een keer op te eten. Er is dan maar één eetmoment en dus maar één zuuraanval op het gebit.
  3. Zorg dat de portie snoep niet te groot is: zo’n caloriebom bederft de (gezonde) eetlust
  4. ‘Gezond snoep’ bestaat niet. Het gaat om het gehele dagmenu. Eet een kind verder gezond en gevarieerd, dan mag snoep best: met mate en niet te vaak.
  5. Kauwgom met de suikervervanger Xylitol helpt juist zuuraanvallen te remmen.
  6. Geef geen ‘langzaam snoep’ maar iets dat snel gekauwd en doorgeslikt wordt.
  7. Allergische reactie? Raadpleeg de huisarts of diëtist

Zoetstof of suiker

Al sinds de jaren zeventig duiken er met enige regelmaat onderzoeken op die de verschillende zoetstoffen - aspartaam, cyclamaat, sorbitol - in verband brengen met een mogelijk verhoogd kankerrisico. Lees verder

Populair binnen Gezondheid

Tips van de redactie

Meer artikelen over Snoepen en Snacken