Vegetarisch

Vegetarisch

Een vegetariër eet geen vlees (meer). Er zijn ook vleesverlaters, die wel vlees eten, maar met mate. Veganisten eten helemaal geen dierlijke producten: geen vlees, eieren, dierlijke vetten, zuivel etc.

Vegetarisme

Na de varkensvleescrisis, de dioxinekippen en de gekke koeienziekte zijn meer mensen bezorgd om voedselveiligheid. Ook het toegenomen bewustzijn van de verschrikkingen van de bio-industrie en van de grote rol die vlees in ons voedingspatroon inneemt, doet mensen vaker besluiten te minderen of helemaal te stoppen met vlees te eten. Voor kinderen blijft vaak het argument ‘zielig voor de dieren’ of ‘gewoon niet lekker’ een belangrijke reden om vegetariër te worden.

Wat hebben ze nodig?

Vegetariërs hoeven niets tekort te komen. IJzer is essentieel, een tekort lijdt tot bloedarmoede. Zeker menstruerende meisjes moeten dus genoeg ijzer binnenkrijgen.
Een veganistisch kind kan door een gebrek aan voedingsstoffen makkelijker een groei- en een leerachterstand krijgen.

  • Eiwitten; die zitten ook in groenten, granen, noten, peulvruchten en zuivel.
  • Calcium vind je in kool, spinazie, venkel, peulvruchten, gedroogd fruit, noten, havermout, appelstroop en sojaproducten.
  • (Plantaardig) ijzer zit in groene groenten, volkerenproducten, peulvruchten, (gedroogd) fruit, graanproducten, peterselie, (appel)stroop en noten. Een glas sinaasappelsap bij de maaltijd bevordert de opname.
  • Vitamine D is te halen uit zuivelproducten en eieren
  • Vitamine B2 zit in brood, groene groenten en melk
  • Vitamine B12 zit in zuivel en eieren
  • Vitamine B6 is te halen uit vis, volkoren producten en bananen

10 Tips

  1. Zorg dat je kind daadwerkelijk de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt
  2. Denk ‘andersom’: kies een groente in plaats van een stuk vlees als basis van de avondmaaltijd
  3. De combinatie is belangrijk: zuivel remt bijvoorbeeld de opname van ijzer uit graanproducten
  4. Blijf gevarieerd eten, dan zijn voedingssupplementen niet nodig. Alleen kinderen tot 7 jaar hebben dagelijks nog wat extra vitamine D nodig
  5. Houdt je vegetarische kind niet van groenten? Onderhandel: geen andijvie, maar wel spinazie
  6. Maak eenpansgerechten en voeg het vlees apart toe
  7. Bij het koken een pit over? Een omelet of kant-en-klare vleesvervanger is zo gebakken
  8. Geef de vegetariër een van te voren bereid hardgekookt ei, een salade, gevulde tomaat, kaas- of groentekroketjes of een punt quiche
  9. Laat het hele gezin af en toe vegetarisch eten
  10. Toch (weer) vlees eten? Drie keer per week vlees is genoeg. Te veel draagt bij aan overgewicht.

Populair binnen Gezondheid

Tips van de redactie

Meer artikelen over Vegetarisch