Zoetstof of suiker

Zoetstof of suiker

Yoghurt, frisdranken, koekjes: steeds meer levensmiddelen bevatten zoetstof. Krijgen kinderen er te veel van binnen? Het bureau Risicobeoordeling van de Voedsel en Waren Autoriteit concludeerde onlangs van niet. J/M vroeg het diëtiste Jolanda Verlinde, die al meer dan 20 jaar kinderen begeleidt in het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam.

Wat kunnen kinderen beter drinken: de light versie van een frisdrank waarin zoetstoffen zitten, of de gewone variant met suiker?

'Als er echt sprake is van overgewicht is de light versie beter. Maar voor het gros van de kinderen geldt dat niet en is er geen goed gefundeerde uitspraak over te doen. Daarom ben ik ook heel nieuwsgierig naar de uitkomst van een onderzoek dat de VU net is gestart in Noord-Holland. Anderhalf jaar lang wordt het gewicht van 600 basisscholieren gevolgd. De helft krijgt drankjes die gezoet zijn met suiker, de andere helft drinkt light.'

Maar je leest ook dat light producten kankerverwekkend zouden zijn...

'Het gaat vooral om de hoeveelheid. Zout is bijvoorbeeld ook kankerverwekkend, dat is bewezen, maar dat betekent niet dat je helemaal geen zout meer mag gebruiken.

Essentieel is dat je niet te veel zout, suiker en zoetstof binnenkrijgt. En vooral: niet van die grote porties. Je hoeft een kind niet direct een glas voor te zetten waar meer dan 300 milliliter in kan. Een klein bekertje is goed genoeg om de dorst te lessen.'

Welke frisdrank raadt u aan?

'Water, water en nog eens water! Leer kinderen die dorst hebben water te drinken. En voor de variatie melk of thee zonder suiker. Als ze echt helemaal niet van water houden, doe er dan een scheutje siroop bij. Omdat je dat zelf kunt doseren, is dat altijd beter dan een kant-en-klare frisdrank.'

Populair binnen Gezondheid

Tips van de redactie

Meer artikelen over Zoetstof of Suiker