Slapen en bedtijd

Slapen en bedtijd

Een goede nachtrust is belangrijk voor kinderen. Niet alleen om tot rust te komen, maar ook voor het groeiproces. Slecht slapende kinderen zijn vaker ziek, gedragen zich drukker, hebben meer overgewicht en leren minder.

Wat gebeurt er tijdens het slapen?

  • Tijdens het slapen maakt de hypofyse een groeihormoon aan. Een chronisch slaaptekort kan zorgen voor groeiproblemen.
  • Je kind rust fysiek uit.
  • Je kind verwerkt indrukken, wat nodig is om psychisch goed te functioneren.

Bedtijden: hoe laat gaat jouw kind slapen?*

Jonge kinderen hebben meer slaap nodig dan oudere kinderen. Het gemiddelde ligt op 10 uur per nacht.

  • 4 tot 6 jaar: tussen 19.00 en 19.30 uur**
  • 7 tot 8 jaar: tussen 19.45 en 20.00 uur
  • 9 tot 10 jaar: tussen 20.00 en 20.30 uur
  • 11 tot 12 jaar: tussen 20.30 uur en 21.00 uur
  • 13 tot 17 jaar: tussen 21.15 uur en 22.00 uur

* tijden afkomstig van NSWO Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek (maart 2013), waaraan bijna 2000 ouders hebben meegedaan.
** Voor gedetailleerde bed- en inslaaptijden (doordeweeks en in het weekend) plus slaapduur per leeftijdsjaar: zie de tabel hieronder of klik hier voor het pdf-bestand.

Slaaptips

Eenderde van de kinderen tussen de 5 en 10 jaar heeft problemen met slapen. Vooral jongens tussen de 4 en 7 jaar zijn slechte slapers (nachtmerries en slaapwandelen).
Het grootste ‘normale’ slaapprobleem is in slaap vallen (afscheid nemen van de dag).

Moeilijke inslapers

  • Geen zware maaltijd voor het slapen. Wel: warme melk.
  • Zorg voor een opgeruimde kamer met voldoende frisse lucht.
  • Zorg dat je kind slapen associeert met iets positiefs. Stuur hem niet voor straf naar bed.
  • Zorg voor vaste bedtijden en kondig ook op tijd aan dat bedtijd nadert.
  • Zorg voor rust voor het slapengaan. Dus geen wilde spelletjes en geen beeldschermgebruik 1 uur voor het naar bed gaan.

‘s Nachts wakker?

  • Wees saai als je gaat kijken. Praat zacht, hou het kort, doe geen licht aan en laat je kind in bed.

Extreem vroeg wakker?

  • Extreem vroeg wakker worden kan te maken hebben met ’s avonds vroeg eten. Kinderen hebben ’s morgens dan niet meer de energie om te slapen vanwege een te lage bloedsuikerspiegel. Tip: eet het toetje wat later in de avond.
  • Zet een wekker klaar en spreek af dat je kind pas na het belletje mag opstaan.

Veelvoorkomende oorzaak slaaptekort

  • Computeren vlak voor het slapengaan. Ons lichaam reageert op afnemend en toenemend licht. Zodra het donker wordt, maakt je lichaam melatonine aan, dat slaperig maakt. Het kunstmatige licht van het computerscherm verstoort dit proces.

Populair binnen Gezondheid

Tips van de redactie

Meer artikelen over Slapen en Bedtijd