Omschakelen naar zomertijd: 5 tips

Omschakelen naar zomertijd: 5 tips

Zomertijd; het verzetten van de klok kan het ritme van je kind flink in de war brengen. Veel kinderen hebben meer moeite met inslapen en zijn ’s ochtends niet wakker te krijgen. Met deze tips verloopt de overgang wel soepel.

Bereid je kind voor

Zorg ervoor dat de overgang zo klein mogelijk is door de tijd dat je je kind naar bed brengt en wakker maakt 4 dagen van tevoren al aan te passen. Breng je kind elke dag een kwartiertje vroeger naar bed en zet de wekker steeds wat vroeger dan normaal. Zo loopt de biologische klok van je kind – en jezelf - straks al bijna gelijk aan de zomertijd als deze ingaat.

Avondritueel

Wil je kind ’s avonds niet slapen omdat het nog licht is buiten? Een duidelijk avondritueel kan helpen. Door dingen zoals tandenpoetsen, uitkleden en een boekje lezen steeds in dezelfde volgorde te doen, wordt het moment om te gaan slapen logisch voor je kind en zal er geen strijd zijn.

Leg het uit

Is je kind al wat ouder leg dan voor het zover is uit wat het ingaan van de zomertijd inhoudt: de klok gaat een uur vooruit en daarom slapen we vannacht een uur korter. Vertel ook dat het ‘s ochtends langer donker blijft en ’s avonds langer licht.

Licht

Heeft je kind moeite met in slaap vallen doordat het nog licht is buiten? Zorg dat je de slaapkamer van je kind goed kunt verduisteren. Zorg bij het opstaan juist voor veel licht. Een wake-up light kan een goede oplossing zijn voor kinderen die moeilijk opstaan. Dit licht gaat geleidelijk aan en wordt steeds feller.

Rust

Een tip voor iedere avond, maar met het vooruit zetten van de klok extra belangrijk; voorkom wilde spelletjes en veel lawaai en actie vlak voor het naar bed gaan. Doe rustige spelletjes en lees een verhaaltje voor het naar bed gaan. Zo valt je kind makkelijker in slaap.


Meer artikelen uit ons netwerk


Gerelateerde artikelen

Tips van de redactie