5 slaaptips voor nachtbrakers

5 slaaptips voor nachtbrakers

Valt je kind moeilijk in slaap? Met deze weetjes 'uit grootmoeders tijd' verandert je kind van een nachtbraker in een schone slaper of slaapster.

1. Rust, reinheid en regelmaat

Wie altijd op hetzelfde moment naar bed gaat en opstaat, slaapt makkelijker in. Ook een vast ritueel - baden, voorlezen, zingen en licht uit bijvoorbeeld - helpt kinderen om zich voor te bereiden op de nacht. Kinderen die vlak voor het slapen nog naar een enge film kijken of verwikkeld raken in een vecht- of stoeipartij, zullen meer moeite hebben om de rust te vinden die nodig is om in slaap te komen.

2. De uren voor twaalf tellen dubbel

In dit gezegde zit zeker een kern van waarheid. Dit heeft te maken met de biologische klok. Als je een kind altijd om acht uur in bed ligt en hij steeds om zeven uur wakker is, is de kans groot dat het ook als het om tien uur naar bed gaat, weer om zeven uur wakker wordt. Misschien doezelt 'ie nog een beetje na, volwassenen doen dat vaak wel, maar die slaap is dan niet meer zo krachtig als de slaap die gemist werd in de vroege avond daarvoor. Op tijd naar bed is dus het devies!

3. Drink warme melk of thee

Echt, dit werkt bij sommige kinderen. Als je last hebt van koude handen en voeten kun je namelijk vaak niet goed in slaap komen. Een beker warme melk of thee zorg je ervoor dat je weer lekker warm wordt.

4. Veel buitenspelen

Het lijkt erop dat kinderen die veel buitenspelen makkelijker slapen dan kinderen die dat niet doen. Dat kan komen omdat helder daglicht de productie van melatonine stimuleert - een stofje dat nodig is om in slaap te komen. Daarnaast zorgt veel lichaamsbeweging er natuurlijk voor dat je kind 's avonds lekker moe is.

5. Dim de lichten

Veel helder kunstlicht, maar ook licht van de tv zorgt ervoor dat mensen en dus ook kinderen zich minder snel moe voelen. Heb je een slechte slaper, dan zou je kunnen proberen het licht 's avonds wat meer te dimmen en de tv een paar uur voor het slapengaan uit te laten. Hetzelfde geldt uiteraard voor tablets en mobiele telefoons.


Meer artikelen uit ons netwerk


Gerelateerde artikelen

Tips van de redactie