Welk type slaper is jouw kind?

Welk type slaper is jouw kind?

Kinderen horen tussen 8 uur 's avonds en minimaal 6 uur 's ochtends lekker te slapen. Maar hélaas: die vlieger gaat niet altijd op. Niet naar bed willen gaan, eeuwig wakker blijven of steeds blijven vragen om een glaasje water... 

Hoe is jouw kind als het om slapen gaat? Is 'ie een échte Nachtuil, Bed Weigeraar of de Selectieve Slaper?

1. De Nachtuil

Slaapstijl: Je snapt er niets van: is dit kind toevallig geboren met een superkracht die ervoor zorgt dat hij totaal geen slaap nodig lijkt te hebben? Hij dut vaak maar een uurtje, hooguit twee in, en dan is hij weer klaarwakker. En dan is de verwachting natuurlijk wel dat jij gezellig meestuitert. 

Wat te doen: Vergeet niet dat dit een fase is, je kind heeft écht wel slaap nodig. En met een beetje geduld zal hij uiteindelijk vanzelf langer achtereen slapen. En tot die tijd: probeer zelf ook een hazenslaapje te doen als je kind slaapt. 

2. De Bed Weigeraar

Slaapstijl: Het valt niet meer te ontkennen: je kind is moe én jij wéét dat 'ie echt super moe is. Zelf weet 'ie het ook, maar dat zal hij natuurlijk nóóit toegeven. En dus weigert hij om te gaan slapen. Als je ‘m dan toch zo ver krijgt om in bed te gaan liggen, lees je nooit genoeg verhaaltjes voor, zing je niet genoeg liedjes en zelfs als hij z’n best moet doen om z’n ogen open te houden blijft hij vragen naar meer.

Wat te doen: Geef niet op. Hoewel je kind er zelf niet aan toe wil geven dat hij slaap nodig heeft, weet jij dat z’n hoofd uiteindelijk echt wel het kussen raakt. Stel een paar regels op: 2 verhaaltjes en één liedje voor het slapengaan; zo hoef je niet elke avond het ‘nog ééntje’-gevecht te voeren.

3. De Nachtelijke Avonturier

Slaapstijl: Jouw kind haalt de gékste fratsen uit, terwijl jij op één oor ligt. Late night snacking, verkleedpartijtjes of lekker spelen met de Lego… Als je om 02.00 uur ’s nachts wakker schrikt van geritsel weet jij al hoe laat het is: er hangt iemand in de kast om chips of koekjes te pakken. En ja, dat verklaart ook direct waaom hij ’s ochtends met zo’n lekker humeurtje aan de ontbijttafel zit.

Wat te doen: Tja, in deze situatie zóu je een slot op de kamerdeur van je kind kunnen doen. Maar aangezien dit misschien wel héél drastisch is… Praat erover, leg uit dat hij in bed moet blijven om te slapen, zodat hij sterk en gezond blijft. En dan maar hopen dat het slechts een fase is!

4. De Slechte Dromer

Slaapstijl: Het is vaker regel dan uitzondering voor jouw kind: nachtmerries. Wat betekent dat jij bijna elke nacht wakker schrikt van een doodsbang kind dat niet weer durft te gaan slapen.

Wat te doen: Probeer enge tekenfilms te vermijden, net als boeken vlak voor bedtijd. Leg je kind uit dat nachtmerries, ondanks het feit dat ze heel eng zijn, niet echt zijn. Leer je kind om aan vrolijke dingen te denken als hij wakker schrikt van een nachtmerrie, zodat hij zich snel weer ontspannen voelt.

5. Het Non-stop Gezelligheidsdier

Slaapstijl: Knuffelen, knuffelen en nog eens knuffelen: jouw kind is er dól op en ligt dan ook het liefste de hele nacht tegen jou aangeplakt in bed. Heb je je hier inmiddels aan overgegeven, dan komt het waarschijnlijk regelmatig voor dat jij midden in de nacht wakker wordt, omdat die kleine knuffelbeer alle dekens heeft gestolen en jou heeft verjaagd naar het randje van het bed…

Wat te doen: Probeer dit zo snel mogelijk een halt toe te roepen, voordat jij zelf in een zombie verandert. Leer je kind dat alleen slapen ervoor zorgt dat hij veel beter uit kan rusten. Laat hem lekker met z’n knuffel of een speciaal dekentje slapen, zodat hij zich veilig en relaxt voelt.

6. De Selectieve Slaper

Slaapstijl: Jouw kind is gek op z'n bed en slaapt rustig de hele nacht door, als hij ook echt in z’n eigen bed kan slapen. Zodra je een logeerpartijtje bij opa en oma, of een vakantie voorstelt is het mis. Niemand slaapt meer. Dit kind behoorde waarschijnlijk tot voor kort nog tot categorie 1: de Nachtbraker. En haal je hem uit z’n vertrouwde habitat, dan vervalt hij al snel weer in z’n oude gewoonten.

Wat te doen: Het meest belangrijke? De voorbereiding. Dus zorg ervoor dat jullie niet aankomen op je bestemming vlak voor het slapengaan. Arriveer eerder, zodat je kind kan wennen aan de nieuwe omgeving. Z’n eigen deken of kussen meenemen kan ook helpen.

7. De Uitmuntende Slaper

Slaapstijl: Vanaf het eerste moment sliep jouw kind de hele nacht door en hij is hier nooit op terug gekomen. Regelmatig moet je hem ’s ochtends wakker maken, omdat hij anders veel te lang slaapt. Maakt niet uit waar jullie zijn, hoe lang hij heeft geslapen of dat hij een verkoudheid onder de leden heeft; jij bent ervan verzekerd dat jullie beide een goede nachtrust zullen hebben. Elke nacht.

Wat te doen: Juichen en heel hard in je handjes knijpen. Geniet ervan, maar wrijf het er niet in bij andere ouders die misschien wel dealen met een nummertje 2...

Bron: Popsugar


Meer artikelen uit ons netwerk


Gerelateerde artikelen

Tips van de redactie