Griep voorkomen? Met deze tips houd je bacillen buiten de deur

De ‘R’ zit weer in de maand en dat betekent: hoesten, snotteren, niezen en (eventueel) koorts. Oftewel: het griepseizoen staat weer voor de deur. Maar wie weet lukt het je met deze tips om de griep dit jaar buiten de deur te houden. De griep voorkomen is immers beter dan genezen en dan is het wel zo fijn als je vroeg maatregelen neemt.

Griep voorkomen: 11 tips

1. Was altijd je duimen

Nu zijn de duimen heel specifiek, over het algemeen kan het sowieso geen kwaad om de handen regelmatig te wassen. Waarom wordt er dan zo specifiek de nadruk gelegd op de duimen? Volgens Carolyn Forte, directeur van het Good Housekeeping Institute Cleaning Lab is dit omdat deze vinger de meest vieze oppervlakken regelmatig aanraakt. Denk aan het touchscreen op je mobieltje en de knoppen op de afstandbediening. Jak! Let er ook op dat de handen lang genoeg gewassen worden! Hiervoor is er een simpel ezelsbruggetje: zing twee keer het refrein ‘Happy birthday to you’ terwijl jij je handen wast met zeep. Klaar met zingen? Dan heb jij je handen lang genoeg gewassen.

2. Zet je tas niet op de grond neer

Door een (rug)tas op de grond te zetten, ontstaat er moeiteloos een bron van bacteriën. Denk maar zo: als een tas op openbare plekken zoals een restaurant of een WC op de grond staat en vervolgens thuis op een stoel of bureau gelegd wordt, zijn de rapen gaar. Heeft de tas al op de vloer gelegen? Dan heeft Forte een goede tip om leren tassen te reinigen: meng wat milde gezichtsreiniger zoals een facewash met een halve liter warm water. Gebruik dit mengsel om met een zacht doekje de tas schoon te maken.

3. Tandenborstels apart bewaren

Tandenborstels kunnen na verloop van tijd ongemerkt een broeinest van bacteriën vormen. Bedek de tandenborstels bijvoorbeeld met een kapje of bewaar de verschillende tandenborstels van iedereen in het gezin, zo ver mogelijk van elkaar af. Doe dit vooral als iemand in het gezin al last heeft van een verkoudheid of griepje.

4. Desinfecteer alle deurkrukken, hendels en knoppen

Ongetwijfeld neem je de deurkrukken weleens af. Maar denk ook aan de knoppen van het fornuis en de hendels van de keukenkastjes en de koelkast. Al dat soort plekjes worden toch meerdere malen per dag door iedereen aangeraakt. Forte: ‘De meest vuile plekken in huis, zijn die die iedereen aanraakt.’Boen ze – als het lukt – om de dag even af met desinfecterende wegwerpdoekjes en doe dit dagelijks als er iemand in huis al een griepje onder de leden heeft.

5. Draag geen schoenen in huis

Forte: ‘Schoenzolen zijn letterlijk overal geweest. Als je vervolgens je schoenen binnen aanhoudt, verspreid je al het vuil door je hele huis.’ Dit zorgt er dus voor dat bacteriën en ziektekiemen van buitenaf zich in je huis gaan nestelen en het gezin grieperig kunnen maken. De griep voorkomen gaat dus makkelijker als je de schoenen voortaan in de gang laat.

6. Eet je lunch niet achter je bureau op

Dat een bureau en een toetsenbord behoorlijk smerig zijn, is algemeen bekend. Uit onderzoek blijkt dat dit zelfs honderd keer viezer is dan een toiletbril. Daar eet je toch liever niet je boterham boven? Bovendien is het ook een stuk gezelliger en goed voor je mindfulness als je even bewust op een andere plek je lunch opeet. Moet je toch doorwerken en zit er echt niks anders op dan achter je bureau eten? Neem dan in ieder geval even je bureau en toetsenbord voor het eten af met een desinfecteerspray en een doekje en desinfecteer of was je handen.

7. Neem de telefoon niet mee naar de badkamer of wc

Dit lijkt een hele logische, maar probeer dat maar eens uit te leggen aan je puber. 😉 Telefoons mogen überhaupt wel vaker een poetsbeurt krijgen. Alles wat je meeneemt naar de badkamer kan besmet raken met bacteriën en uitwerpselen. Volgens onderzoek zijn op 16 procent van alle mobieltjes uitwerpselen terug te vinden. Goed schoonmaken dus! Gebruik hiervoor ook desinfecterende wegwerpdoekjes om je scherm regelmatig te reinigen.

8. Eet meer yoghurt

Volgens onderzoekers kan de probiotica in yoghurt de griep voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat probiotica het ontstaan van luchtweginfecties tegengaat. Bosbessen en andere bessen versterken bovendien ook het immuunsysteem.

9. Verschoon je beddengoed regelmatig

Doe dit het liefst elke week of anders elke twee weken. Bacteriën kweken zich makkelijk in je beddengoed. Was het beddengoed op zestig graden en laat het op de hoogste temperatuur drogen in de droger.

10. Griep voorkomen: ga eventueel voor de griepprik

Een griepprik is niet voor iedereen verplicht, blijkt uit richtlijnen van het RIVM. Alleen bepaalde risicogroepen worden opgeroepen. Zij krijgen in het najaar een oproep van de huisarts. Dit geldt voor:

– Mensen die 60 jaar of ouder zijn
– Mensen met een longaandoening zoals astma of COPD
– Mensen met suikerziekte
– Mensen die een lagere weerstand hebben, bijvoorbeeld door ziekte of een medische behandeling zoals chemotherapie en weerstand verlagende medicijnen
– Mensen met een nieraandoening
– Mensen met langdurige hart- of vaatziekte
– zorgverleners die door hun werk direct contact hebben met mensen uit de bovenstaande risicogroepen (zij kunnen hierover informeren bij hun werkgever)

Over het algemeen is het dus niet nodig om de griepprik te halen als je buiten de bovengenoemde doelgroepen valt, omdat het lichaam genoeg weerstand heeft. Hierdoor kan de griep bij jou niet zorgen voor ergere ziektes zoals een longontsteking of hartproblemen.

Wil je toch liever een griepprik? Je kunt de griepprik het beste halen tussen midden oktober en half november. De kosten zijn wel voor eigen rekening: je betaalt voor de griepprik en het toedienen ervan. Bij sommige aanvullende verzekeringen worden de kosten van de griepprik (deels) vergoed. Het vaccin begint twee weken na het toedienen z’n werk te doen en biedt zes maanden bescherming.

Let op: Als je koorts hebt kun je de griepprik niet halen. Je zult dan moeten wachten tot de verhoging voorbij is. Bij een verkoudheid kun je wel de prik krijgen.

Laatste reactie
0 reacties totaal
Nog geen reacties
Praat mee op het forum

RIVMThuisartsGood Housekeeping Institute Cleaning Lab

Reageer op artikel:
Griep voorkomen? Met deze tips houd je bacillen buiten de deur
Sluiten