Meer blogs

redactie 21 jun 2018 Blogs

Vanavond staat de open avond van Het 4e Gymnasium op het programma. Op papier Anne’s eerste keuze, die ze heeft gemaakt op basis van de website, de gids van de gemeente en vooral omdat drama en film een eindexamenvak is.

‘Als het maar niet tegenvalt,’ zucht Anne in de auto.
‘Vind je het spannend?’ vraagt Jasper.
Nee joh, tuurlijk niet,’ roept ze en baldadig rent ze op de parkeerplaats voor ons uit.

We wandelen langs verschillende lokalen, bekijken films, boeken, tekeningen en doen mee aan allerlei quizzen. Het is gezellig druk, maar prima te doen. Je kunt alles goed zien en zowel leerlingen als docenten kun je makkelijk aanspreken.

Het scheikundelokaal is Anne’s favoriete openavond-plek omdat daar allerlei experimenten te doen zijn. Zo ook vanavond. Bovendien mag je na de test een spekje uit de schaal nemen voor de moeite. Ouders en kinderen staan om de verschillende tafels met proefjes heen wanneer de scheikundedocent enthousiast om aandacht vraagt: ‘We gaan even wat laten zien!’

Nieuwsgierig gaan we om hem heen staan.
‘Nee niet te dichtbij, dat is gevaarlijk,’ waarschuwt hij, ‘want ik ga demonstreren wat je vooral níet thuis moet proberen. Zoals brandend vet met water blussen. Don’t try this at home, kids!’ En hij voegt met een luid gesis de daad bij het woord.

Als een bevlogen professor Barabas vertelt hij over het hoe en waarom van het element magnesium en steekt in de zuurkast een puntenslijper van de Hema in de fik. ‘Dit kan alleen met puntenslijpers van de Hema, dames en heren, want daar zit dus magnesium in.’ Ondertussen laat hij ook nog een heliumballon ontploffen met een fikse steekvlam en een luide knal.
‘Oei,’ roepen de moeders. ‘Haha,’ roepen de vaders. Sommige dingen verander je niet zo makkelijk.

We gaan verder naar het biologielokaal. In witte laboratoriumjassen wijzen een jongen en een meisje met een pincet de kransslagaders en de boezemkamers in een opengesneden schapenhart aan. Ik word een beetje weeïg en zoek afleiding bij een leerling die een geurentestje begeleidt; ruiken aan potjes met kaneel en koffie lijkt me wel een rustgevende bezigheid.
Maar Anne trekt enthousiast aan mijn arm. ‘Mam, ze gaan daar een koeienoog ontleden! Echt vet.’
‘Geweldig schat,’ piep ik. Jasper wordt ook een beetje witjes.
Dus staat Anne vooraan met haar neus op het te ontleden koeienoog en hangen Jasper en ik achter in het lokaal tegen een tafeltje, wachtend tot onze dochter klaar is.
Later huppelt Anne voor ons uit, terwijl ze gedetailleerd verslag uitbrengt van de lens en het hoornvlies en hoe vaak er in het oog gesneden moest worden voordat het er allemaal uitgepeuterd kon worden.

Ik kijk op het rooster. ‘Als je nog een lesje wilt volgen, moeten we dat nu misschien maar doen.’ We schuiven aan bij filosofie, een vak dat op deze school de eerste drie jaar verplicht is. Op de tafels liggen kaartjes met quotes van bekende filosofen. De docent vraagt aan de kinderen of ze die filosofen kennen en wat hun idee is over de tekst die op het kaartje staat. Zo ontstaat er een voorzichtig debat over de stelling ‘je moet altijd de waarheid vertellen’. Er zijn ook leerlingen aan wie je vragen kunt stellen: twee meisjes uit de tweede klas en twee jongens uit de vijfde die filosofie als eindexamenvak hebben gekozen. De jongens lijken zo weggelopen uit een populaire boyband. Fris en fruitig vertellen ze over hun werkstukken en wat je zoal doet in een filosofieles.

Na de les drinken we in een tot café omgebouwd lokaal nog een kopje thee. Anne zet haar wie-vertelt- mij-wat-gezicht op en pakt snel een bekertje cola. Dat is normaal gesproken alleen in het weekend toegestaan, maar vanavond mag het allemaal.

‘Zie je jezelf hier wel rondlopen?’ vraag ik, als we op weg naar huis zijn.
‘Ja! Ik vond het echt super leuk,’ zegt Anne.
‘Je krijgt ook begeleiding van een oudere leerling in het eerste jaar, een junior-mentor,’ weet Jasper.

‘Oh, misschien wordt dat wel een van die jongens uit de filosofieles,’ zegt Anne hoopvol.

Dus een gratis tip voor alle organisatoren van de jaarlijkse openavonden: leuk al die vuurkorven, proefjes, koeken, spekjes, cola, schapenharten en koeienogen, maar als je echt indruk wilt maken zet je gewoon je knapste vijfdeklassers bij de ingang.

Reageer op artikel:
Meer blogs
Sluiten