Groot leeftijdsverschil in vriendschap

redactie 21 jun 2018 Gedrag

antwoord

Om te begrijpen waarom jouw zoon vooral met oudere kinderen speel, is het goed om iets te weten over de sociaal emotionele ontwikkeling van jonge kinderen. 

De aard van een vriendschap is afhankelijk van de fase van sociale ontwikkeling. 

Peuters en jonge kleuters hebben een andere verwachting van een vriendschap dan een schoolkind. Peuters redeneren nog sterk vanuit zichzelf: het besluit of een kind wel of niet je vriendje wordt, hangt af van min of meer toevallige zaken, waardoor er al snel een klik is. Zoals:

  • woont het vriendje dichtbij
  • speelt het graag met hetzelfde speelgoed
  • zit het in dezelfde klas
  • doet het graag dezelfde activiteiten

Als kinderen 6, 7 jaar oud zijn, gaan ze hun vriendschappen meer beoordelen. Of een vriendschap standhoudt, wordt ook afhankelijk van het gedrag van het kind en of beide kinderen dezelfde houding hebben ten opzichte van regels en straffen.

Vanaf een jaar of 8 gaat het kind meer van zichzelf laten zien in de vriendschap: begrip voor elkaar zal een belangrijkere rol spelen en gedeelde interesses worden steeds belangrijker.

Een kind is dus steeds minder alleen bezig met wat hij aan de ander heeft, maar meer met wat hij voor de ander voelt. De mate waarin kinderen in staat zijn met elkaar te communiceren, compromissen te sluiten en problemen op te lossen of te vermijden, speelt ook een grote rol. 

Jouw zoon heeft al lange tijd een vriendje dat een stuk ouder is. Het is begrijpelijk dat het je bezighoudt, maar het is absoluut niks om je zorgen over te maken. De sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen kan net zulke grote verschillen vertonen als de cognitieve ontwikkeling. Deze jongens voelen elkaar aan en voelen zich veilig en begrepen bij elkaar. Het is mogelijk dat jouw zoon sociaal emotioneel gezien een voorsprong heeft en zich daarom prettiger voelt bij oudere kinderen. 

Op scholen waar heterogene groepen zijn – verschillende jaarlagen in één klas – zie je vaker vriendschappen tussen oudere en jongere kinderen. Leeftijd is dan niet het belangrijkste criterium. Bij kinderen die niet bij elkaar in de klas zitten, kan een vriendschap sneller verwateren omdat er minder samen wordt ondernomen en speelafspraakjes vaak al in de klas worden gemaakt. Kinderen met een sterke voorkeur voor een bepaalde activiteit, bijvoorbeeld dansen of voetbal, vinden elkaar daarin, los van de leeftijd.

In groep 8 zien we kinderen naar elkaar toe trekken bij wie de puberteit haar intrede heeft gedaan. Het is duidelijk dat de gedeelde interesse en de sprong in hun ontwikkeling een belangrijke factor wordt. We zien in deze bovenbouwgroepen oude vriendschappen sneuvelen en nieuwe ontstaan.

Reageer op artikel:
Groot leeftijdsverschil in vriendschap
Sluiten