Haal het beste uit je brein

redactie 21 jun 2018 Aanmoedigen

Zeven tips om nog slimmer te worden!

1. Eet gezond

– Eet vooral veel fruit, groente en vis.
Mensen die veel vis eten leren twintig procent sneller! Vermijd dierlijke vetten en transvetten (deze zitten vaak in knapperige koekjes).
– Ontbijt goed.
– Eet liever vijf keer per dag een kleine portie dan drie keer per dag een grote.
– Eet regelmatig een handje pinda's.
– Drink water, kruidenthee of af en toe groente- of vruchtensap. Wees matig met koffie, alcohol en frisdranken.

2. Luister naar Barokmuziek

Barokmuziek of new-age muziek waarin niet gezongen wordt, brengt de hersengolven in het 'alfa-gebied'. Dit is niet iets vaags, het is gewoon meetbaar met een EEG-apparaat. Als de hersengolven zich in dit gebied bevinden, is de geest ontspannen en toch alert. Als je hersens zich in de alfa-staat bevinden, kun je heel goed leren en nieuwe informatie opnemen.

3. Leer jongleren

Door te jongleren komt de geest tot rust. Bovendien bevordert het de samenwerking tussen de linker en rechter hersenhelft en daarmee maak je optimaal gebruik van je brein.

4. Zet het raam open

Tussen de 30 en 40 procent van de zuurstof die we opnemen in ons lichaam komt ten goede aan de hersens. Zorg dus bij het leren voor genoeg frisse lucht.

5. Leer snellezen

Hoewel het goed mogelijk is om duizend of meer woorden per minuut te lezen, lezen de meeste mensen er maar ongeveer 250. Dat we langzamer lezen dan we eigenlijk zouden kunnen, komt omdat we geneigd zijn om mee te praten als we lezen. Een andere reden dat we vertragen heeft te maken met het feit dat we vaak nog even terugspringen naar een stuk tekst dat we al eerder gelezen hebben. Ten slotte is het zo dat we geneigd zijn steeds op een woord te fixeren.

Dat kan anders. Als je niet meepraat ben je al goed bezig. Verder is teruglezen vaak niet nodig, omdat onze hersenen meestal nog een beetje naijlen. Als je gewoon doorleest, weet je meestal even later wel weer wat je gelezen hebt. En wat het fixeren op een woord betreft: we kunnen onze fixatie aanzienlijk vergroten omdat het mogelijk is tijdens een fixatie een gebied van 1,5 tot 3 cm te beslaan.

En dan is het ook nog eens zo dat als we langzaam lezen, onze hersens alle tijd hebben om af te dwalen. We verliezen dus eerder onze concentratie. Met andere woorden: onze hersens zijn gebaat bij snel lezen!

En dan nu de praktijk:
– Zit rechtop. Zorg dat je je hoofd zo min mogelijk hoeft te buigen, dat is beter voor de doorbloeding. Gebruik daarom een leesstandaard of verhoog je boek met iets aan de bovenkant.
– Gebruik een aanwijzer waarmee je de regels volgt die je leest.
– Daarna is het gewoon een kwestie van doen. Oefen regelmatig!

6. Maak mindmaps

Een mindmap is een manier om veel informatie op een overzichtelijke manier in kaart te brengen. Bij het mindmappen maak je gebruik van kleuren en beelden. Het voordeel is dat je op deze manier handig profiteert van de capaciteit van je beide hersenhelften, waarvan de ene kant vooral gericht is op het verwerken van talige informatie, en de andere kant meer op het verwerken van beeld.

7. Pauzeer regelmatig

Als je optimaal gebruik wilt maken van je hersens, moet je iedere drie kwartier à een uur een pauze nemen van ongeveer een kwartier. Ga dan iets actiefs doen: traplopen, hond uitlaten, ademhalingsoefeningen*, even naar buiten et cetera. Voordeel van het creëren van veel afgebakende leerperiodes is dat je steeds profiteert van de leerpiek die je altijd aan het begin en het einde van zo'n sessie hebt. Verleng je je leersessie naar bijvoorbeeld twee uur, dan heb je minder van dit soort pieken.

*Doe een van de volgende ademhalingsoefeningen, het liefst buiten:

1. Zit rechtop op een stoel – twee voeten op de grond – en zorg dat je geen knellende riemen om hebt. Leg je handen op je buik. Adem in zeven langzame tellen in door de neus, houd je adem daarna zeven langzame tellen vast en adem vervolgens in zeven langzame tellen uit door de neus. Voel je buik bij iedere ademhaling omhoog gaan.
2. Sta rechtop, de voeten lichtjes uit elkaar. Strek je armen zo hoog mogelijk uit, ga op je tenen staan en adem diep in door de neus. Buig nu langzaam naar voren, ga even door je knieën en adem uit. Ontspan je nek en je schouders. Kom langzaam terug omhoog en adem in.

Doe deze oefening vijf keer.

Reageer op artikel:
Haal het beste uit je brein
Sluiten