Hardnekkig inslaapprobleem

redactie 21 jun 2018 Gezondheid

antwoord

Soms zijn inslaapproblemen heel hardnekkig en is een oplossing niet makkelijk te vinden. 
Een paar tips:

  1. Houd allereerst een tijdje een ‘inslaapdagboekje’ bij om heel precies in kaart te brengen hoe het verloopt. Als je er middenin zit, is het vaak lastig om het objectief en helder te zien. Noteer minimaal één week alles rond het inslapen en wakker worden: tijden, hoe verliep de avond en het naar bed gaan, wie deed wat, reacties, wanneer lukte het wel, bijzonderheden overdag, enz. Vaak geeft dat goed inzicht in het patroon en kun je eventueel iets aanpassen. Mocht je hulp vragen van bijvoorbeeld een huisarts of opvoedkundige, dan is dit ook heel nuttige informatie voor hen! 
     
  2. Blijf zorgen voor een heel vaste en rustige overgang van dag naar slapen (routine). 
     
  3. Bedenk samen met hem wat hem zou helpen om te gaan slapen.
     
  4. Hou alle aandacht rond het niet kunnen slapen zo beperkt mogelijk, zodat hij daar helemaal geen winst uithaalt. 
     
  5. Als het goed werkt, kun je een tijdje bij hem blijven zitten, maar alleen met heel duidelijke afspraken en altijd op dezelfde manier: geen aandacht of reactie, niet aankijken, met je rug naar hem toe zitten en elke keer een klein stukje verder weg. Soms helpt het ook als je in plaats daarvan met je kind afspreekt dat je nog een tijdje op de gang rommelt en in de buurt bent. 

Wanneer je alle tips consequent toepast, niets lijkt te helpen en hij overdag echt te moe is, zou ik eens naar de huisarts gaan en overleggen of melatonine voorschrijven een goed idee is, dat biedt soms wel uitkomst als het gedragsmatige aspect niet helpt. Het is het overleggen waard denk ik.

Reageer op artikel:
Hardnekkig inslaapprobleem
Sluiten