Het ideale recept voor de beste schoolprestaties

Wat is er voor nodig om het beste uit leerlingen te halen? Het ideale recept: een leerkracht met goede sociale vaardigheden en een klas met kinderen op hetzelfde niveau.

Dit blijkt vandaag uit het onderzoek ‘Kansrijk Onderwijsbeleid’ van het Centraal Planbureau.

Beter presteren

Kinderen op de basisschool presteren beter als hun docent sociaal is en niet per deifinitie als de leerkracht hoog scoort op vakken als rekenen en taal. In het voortgezet onderwijs halen leerlingen ook geen betere cijfers als de docent een mastertitel heeft. Leraren zouden dus zeker aandacht aan deze vaardigheden moeten besteden en niet alleen aan vakkennis.

Coaching en feedback

Het verbeteren van de sociale vaardigheden van leerkrachten is volgens het onderzoek niet moeilijk. Coaching en het krijgen van feedback na het observeren van het lesgeven helpt leerkrachten die van nature sociaal niet zo sterk zijn enorm. Nemen leerkrachten hier tijd voor, dan zie je direct verbetering van de prestaties van een klas. Het maakt wel verschil wie de betreffende leerkracht observeert. Doet een collega dit, dan stijgt het onderwijsniveau met 16 procent. Doet een externe kracht dit, dan is er een stijging van 46 procent.

Hogere Cito-score

Daarnaast leren kinderen beter in een klas met leerlingen die hetzelfde niveau hebben. Juist in die klassen scoren de leerlingen bij Cito-toetsen ongeveer tien procent beter dan in klassen waarin kinderen van verschillende niveaus zitten.

“Kinderen die slechter leren, trekken zich op aan betere klasgenoten”, vertelt Bas ter Weel van het CPB aan NOS. “Maar ze presteren nog beter in een klas met leerlingen van hun eigen niveau. Als een leraar in de klas een vraag stelt, zal een goede leerling altijd snel het antwoord geven. En dan komt de een slechtere leerling niet aan bod.”

Bron: NOS / RTL Nieuws

Reageer op artikel:
Het ideale recept voor de beste schoolprestaties
Sluiten