Onderzoek: de manier waarop je kind speelgoed vasthoudt zegt iets over zijn sociale vaardigheden

redactie 11 jul 2018 Gedrag

Door: Samantha Lakker 

De volgende keer dat je jouw kindje met een pop in zijn of haar hand ziet moet je even goed opletten. Uit een nieuw onderzoek is namelijk gebleken dat de manier waarop een kind een pop vasthoudt iets kan zeggen over de sociale skills van dat kind.

Onderzoekers van de City Universiteit van Londen zijn erachter gekomen dat kinderen die hun pop in hun rechterhand houden betere sociale cognitieve vaardigheden hebben dan kinderen die dit niet doen. Ongeacht of het kind rechts- of linkshandig is.

Er werden 98 4- en 5-jarigen onderzocht. Kinderen die de pop in hun linkerhand vasthielden scoorden hoger op kenmerken van sociale vaardigheden, zoals de mogelijkheid om regels te volgen, de bereidheid om met anderen te delen en hun leraar willen pleasen. Er werden 54 meisjes en 44 jongens onderzocht.

De bevindingen ondersteunen het fenomeen dat bekend staat als “de linkse neiging”: de neiging van een moeder om haar kind aan haar linkerkant te wiegen. Dit fenomeen komt voor bij mensen en in het dierenrijk. Zoals de studie heeft aangetoond, tonen kinderen dit gedrag ook bij objecten die lijken op een baby. De kinderen werden ook gevraagd om iets vast te houden dat nog minder op een baby leek (een kussen met drie stippen die een gezicht moeten voorstellen). Zelfs dan wiegden de kinderen de “baby” aan hun linkerkant. Maar toen de kinderen een kussen kregen zonder stippen, was er geen voorkeur voor een bepaalde arm.                              

Volgens een Russisch onderzoek uit 2017, waarin werd gekeken naar het gedrag van mensen en tien soorten wilde dieren, hebben moeders de neiging om hun jongen aan de linkerkant te dragen voor optimaal oogcontact. De visuele informatie die ze ontvangen is meestal gericht op de rechter hemisfeer van hun hersenen, de zijde die samenhangt met aandacht, geheugen, redeneren en probleemoplossing. Dat kinderen die nooit een baby hebben gehad ook al deze neiging hebben is natuurlijk behoorlijk opmerkelijk.”Zelfs baby's herkennen het eenvoudige ontwerp van drie stippen omringd door een cirkel als een gezicht en gezichten krijgen speciale aandacht van ons linker gezichtsveld (verbonden met de rechter hemisfeer), dat sneller en nauwkeuriger is om individuen en hun emotionele expressies te identificeren dan het juiste gezichtsveld voor de meerderheid van de bevolking “, zegt hoofdauteur Gillian Forrester van de Universiteit van Londen. University of London. Waarom kinderen die hun poppen op de linkerarm hielden hoger scoorden op sociale vaardigheden? Forrester denkt dat het misschien komt omdat er een voordeel is aan het gebruik van het gezichtsveld dat is gekoppeld aan het dominante halfrond voor het verwerken van sociale stimuli.

Kijken hoe je kleintje een pop vasthoudt, is niet de enige manier om wat informatie over haar cognitieve vaardigheden te verzamelen. Al in 2017 suggereerde een onderzoek dat je misschien zou kunnen vertellen of je kind een begaafd persoon is door alleen naar zijn of haar kunstwerk te kijken.

Bron: Working Mother 

Reageer op artikel:
Onderzoek: de manier waarop je kind speelgoed vasthoudt zegt iets over zijn sociale vaardigheden
Sluiten