Hoe houden we het tafeltjes oefenen leuk?

redactie 19 jun 2018 Lesmethoden

antwoord

In groep 4 wordt inderdaad gestart met de beruchte tafeltjes. De kinderen krijgen deze sommen eerst inzichtelijk aangeboden zodat ze begrijpen wat zo’n keer-teken eigenlijk betekent. Het is ook belangrijk dat kinderen begrijpen waarom ze de tafels moeten leren. Voor jonge kinderen kun je het boek ‘Amanda bean’s amazing dream’ voorlezen. Het gaat over Amanda die bij alle sommen maar steeds blijft optellen. Uiteindelijk beseft ze dat vermenigvuldigen veel sneller gaat. Het is in heel eenvoudig Engels geschreven dus je kunt het tijdens het voorlezen makkelijk in het Nederlands vertalen.

In groep 5 en 6 leren de kinderen dat het ook belangrijk is om de tafeltjes heel snel te kunnen opzeggen. Voor de cijfersommen zoals het onder elkaar vermenigvuldigen van grote getallen, het maken van (staart)delingen, procenten en breuken in de bovenbouw, is het enorm belangrijk dat er tempo zit in de sommen. Dit vraagt dus om goed geautomatiseerde tafelsommen.

Op internet is een schat aan oefeningen te vinden om op een leuke manier tafeltjes te oefenen. Kijk maar eens op:
www.tafelsoefenen.nl
www.tafeltjesleren.nl
www.kinderspelletjes.nl/tafeleiland

Een nadeel van veel van deze spelletjes is dat er geen auditieve ondersteuning is. Je kind leert het snelst de tafels wanneer ze verbaal worden aangeboden met een visuele ondersteuning. Dat wil zeggen dat de tafeltjes hardop geoefend moeten worden met de som in beeld erbij. Wanneer een kind de sommen tegelijk hoort en ziet leert het sneller! Een goede app voor op een tablet is ‘Tafels leren-vermenigvuldigen (YawaraJitsu)’. Deze biedt wel de auditieve ondersteuning.

Een paar tips:

  • Sluit aan bij school: vraag zijn leerkracht welke tafel aan bod is en oefen deze ook thuis.
  • Beter elke dag kort (tien minuutjes) dan eens per week een uur.
  • Oefen regelmatig samen met je kind hardop. Ook bij de spelletjes op de computer kun je er even bij gaan zitten om de sommen uit te spreken.
  • Leg je kind uit waarom je dit doet: ‘Wanneer je oren meehelpen leer je de sommen beter te onthouden.’
  • Ook in het dagelijks leven kun je oefenen met de tafeltjes. Laat je kind maar eens de tafel dekken: 4 keer een vork en een mes: 4 X 2= 8. In de winkel kopen we 3 pakken sap van elk 2 euro: 3 X 2=6.
  • Wanneer je kind een tafel onder de knie heeft, is het leuk om de tijd in te schakelen. Neem een stopwatch erbij en meet hoe snel je zoon de tafel op kan zeggen. Kies voor de uitgebreide vorm (1 x 2 = 2 )en dus niet alleen de uitkomsten. Twintig seconden voor de hele tafel is prima. Meet elke dag zodat je zoon ziet hoe goed hij vooruitgaat. Foutjes kun je apart noteren om deze nog eens extra te oefenen.
  • In groep 4 gaan de kinderen na de inzichtelijke oefeningen de tafel op volgorde oefenen en automatiseren. Pas daarna oefenen ze de sommen van één tafel door elkaar. De verschillende tafels door elkaar, komt meestal pas in groep 5 aan bod hoewel dit per methode kan verschillen. Hierover ontvang je waarschijnlijk informatie van de leerkracht.
Reageer op artikel:
Hoe houden we het tafeltjes oefenen leuk?
Sluiten