Hoeveel suikerklontjes drinkt jouw kind?

Heb jij je wel eens afgevraagd hoeveel suiker er in de pakjes drinken zit die je je kind mee naar school geeft? Het zou zomaar meer kunnen zijn dan je denkt!

Uit onderzoek is gebleken dat basisschoolleerlingen per dag meer gezoete dranken drinken dan water. Jongeren tussen de tien en twaalf jaar drinken gemiddeld drie glazen frisdrank en twee glazen vruchtensap per dag. Dit komt neer op 25 suikerklontjes!

Hier moet verandering in komen vindt de GGD. Via het Jump-in programma willen zij basisschoolleerlingen stimuleren voldoende te bewegen en gezond te eten. Hiermee wordt overgewicht op lange termijn voorkomen. Onderdeel van het programma is het bewust maken van kinderen en ouders van de hoeveelheid suiker die in veel drankjes zit. Onder andere door het Drankenbord 'hoeveel suiker zit erin?'. Wil je meer weten over dit programma? Kijk dan hier.

Welk drankje geef je jouw kind regelmatig mee? En wist je dat er zoveel suiker in zat?

Voedingscentrum

Ook het Voedingscentrum wil af van alle drankjes met toegevoegde suikers die kinderen mee naar school krijgen. Zij pleiten ervoor dat kinderen op school alleen nog halfvolle melk en water drinken om overgewicht te voorkomen. Zij roepen scholen daarom op hun beleid aan te passen en een certificaat Gezonde School te halen. Maar dit lijkt makkelijker gezegd, dan gedaan…

Tips om je kind meer water te laten drinken

  • Geef kinderen een flesje water mee voor school, sport of buiten spelen. Niets raars of zieligs aan, zeker niet als je het in een hip flesje doet.
  • Maak water drinken aantrekkelijk door water te schenken uit een mooie kan en speciale waterglazen.
  • Water is de beste dorstlesser. Heeft je kind dorst maar wil hij geen water? Dan heeft hij niet echt dorst!
  • Willen kinderen de bidon/beker met water niet leegdrinken, pas dan deze truck toe: 3,2,1…bottom up!
  • Geef het goede voorbeeld! Drink zelf ook water waar je kinderen bij zijn.
  • Maak water extra lekker. Doe bijvoorbeeld een aardbei, stukje citroen of framboos in je water.
  • Maak afspraken over water drinken, bijvoorbeeld na het buiten spelen of bij het avondeten.
  • Geef minimaal 2x per dag water aan je kind. Water is het meest natuurlijke en gezondste wat je je kind te drinken kunt geven.

Bron: Watertips & weetjes voor ouders, GGD den haag

Reageer op artikel:
Hoeveel suikerklontjes drinkt jouw kind?
Sluiten